چه عواملی در فرهنگ مالیاتی تاثیر گذارند

چه عواملی در فرهنگ مالیاتی تاثیر گذارند

چه عواملی در فرهنگ مالیاتی تاثیر گذارند


فرهنگ مالیاتی مسئله ای است که در میان کسب و کارها و بازارهای تجاری کشور ما کمی کم رنگ شده است. با این وجود برخی موارد در رابطه با فرهنگ های مالیاتی در میان مردم مورد توجه قرار دارند که این فرایند را تحت تاثیر قرار می دهند. از گذشته های دور تاکنون مبحث پرداخت مالیات در جوامع مطرح بوده و عوامل درون سازمانی و برون سازمانی از این فرهنگ ها نشات می گیرند. در این بخش برخی از سطوح فرهنگی مودیان را در حوزه پرداخت مالیات بررسی می کنیم.

دسته بندی عوامل تاثیرگذار در فرهنگ مالیاتی

عواملی که فرهنگ های مالیاتی و پرداختی های مربوط به آن را تحت تاثیر قرار می دهند دسته بندی های گوناگونی دارند. بخش اول این عوامل مربوط به نکات فردی هر یک از مودیان مالیاتی است. این عوامل کلیه ویژگی ها و مشخصه های فردی مودیان را در بر می گیرند و فرهنگ های مربوط به آن ها را مشخص می کنند. در بخش بعدی عوامل اجتماعی تاثیرگذار در این حوزه نیز مورد توجه قرار می گیرند.

در صورتی که جامعه دیدگاه مناسبی به پرداخت های مالیاتی داشته باشد، پرداخت هزینه های مربوطه نیز بهتر انجام می گیرد. عوامل سازمانی و فاکتورهای مربوط به آن نیز در این حوزه تاثیر می گذارند. در بخش بعدی عوامل قانونی و سیاست های اعمال شده در این حوزه مورد توجه قرار می گیرند که باید به آنها رسیدگی شود.

چه عواملی در فرهنگ مالیاتی و زمان آن تاثیر گذارند

داشتن انگیزه برای مشارکت های اجتماعی

یکی از مهمترین دسته بندی های فرهنگ مالیاتی، داشتن روحیه مشارکت اجتماعی در میان مردم است. در صورتی که هر یک از مودیان و کسب و کارها برای مشارکت در این حوزه انگیزه داشته باشند، پرداخت مالیات ها روند رو به رشدی را طی خواهد کرد. به طور کلی اگر همه افراد جامعه به لزوم پرداخت مالیات پی ببرند، برای پرداخت هزینه های مالیاتی خود بیشتر ترغیب می شوند.

در خصوص ترویج فرهنگ مالیاتی ترویج ارزش های اخلاقی و جامعه پذیری نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از رسانه های جمعی نیز برای ترویج این فرهنگ ها مورد توجه قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: شناسه خدمت سامانه مودیان

آشنایی با قوانین مالیاتی

یک فرهنگ مالیاتی مهم در این زمینه، آشنایی با قوانین مالیاتی است. در سال های اخیر در راستای رسیدگی بهتر به امور مالیاتی مودیان قوانینی به تصویب رسیده اند که در نظر گرفتن آن ها الزام ارائه گزارش های مالیاتی برای پرداخت هزینه های مربوطه را افزایش می دهد. در این خصوص جریمه های نقدی برای کسانی که گزارش های مالیاتی مربوطه را ارسال نکنند در نظر گرفته شده که مانع از برخی فرارهای مالیاتی خواهد شد. هر یک از این موارد بر فرهنگ پرداخت مالیات ها تاثیر می گذارند.

سطح تحصیلات مودیان

عوامل درون سازمانی برای بهبود فرهنگ های مربوط به پرداخت مالیات مورد توجه قرار دارند. تحصیلات مودیان مالیاتی در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در شرایطی که مودیان از اطلاعات کافی و سطح سواد لازم برای استفاده از سامانه امور مالیاتی برخوردار باشند، پرداخت مالیات ها روند منظم تری خواهد داشت. این موارد در راستای رسیدگی به پرداختی های سامانه مودیان مالیاتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

نگرش مثبت مودیان به کارکردهای مالیاتی

سیاست های مالیاتی در هر نظام و سازمانی از اهمیت بسیار زیادی برای تامین بودجه و منابع اقتصادی برخوردار هستند. در صورتی که مودیان نگرش مثبتی به این قوانین داشته باشند، پرداخت مالیات ها روند ساده تری را طی می کند. در این خصوص اعتماد سیاسی مودیان به تصمیمات دولتی اتخاذ شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. این فاکتورها بر عوامل فرهنگی مالیاتی تاثیرگذار خواهند بود.

در سال های اخیر استفاده از مکانیزم های قانونی و اجرای سیاست های مربوط به آن عوامل بازدارنده ای در خصوص فرارهای مالیاتی ایجاد کرده اند. در این زمینه نظارت های قانونی بسیاری نیز انجام می گیرد؛ اعمال مجازات نیز در این زمینه نقش تاثیرگذاری در ایجاد فرهنگ مالیاتی ایفا می کند. این راهکارهای قانونی در رسیدگی به اهداف سازمان امور مالیات کشور نقش تاثیرگذاری داشته اند.

مطلب پیشنهادی: کلید خصوصی سامانه مودیان

عوامل درون سازمانی

برای ترویج هر چه بیشتر فرهنگ مالیاتی در سر تا سر کشور رسیدگی به وضعیت کارکنان و کارشناسان سازمان امور مالیات نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که در این سازمان از نیروهای متخصص و کاردان استفاده شود، رسیدگی به امور مالیاتی مودیان بسیار ساده تر خواهد شد. به همین خاطر برنامه ریزی مالی برای حضور چنین افرادی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ایجاد نظام جامع مالیاتی نیز در این حوزه حائز اهمیت است که تنها با حضور کارکنان با تجربه و کارشناس امکان پذیر خواهد بود. راهبردهای درون سازمانی برای تامین این نیروها به پیشرفت هر چه بیشتر اهداف سازمان کمک می کند.

برای انجام بهتر اقدامات مربوط به سامانه مودیان، باید نسبت به یادگیری نرم افزار واسط سامانه مودیان اقدام کنید.

اهمیت ترویج فرهنگ های مالیاتی

در خصوص اجرای فرهنگ مالیاتی در سر تا سر کشور، در نظر گرفتن دلایل گسترش این قوانین نیز اهمیت دارد. در همه جوامع برای رسیدن به توسعه های پایدار در نظام اقتصادی از ترویج فرهنگ های مالیاتی استفاده می شود. به این ترتیب کلیه مردم برای تامین هزینه ها و بودجه های مورد نیاز مشارکت خواهند داشت. تامین درآمدهای مالیاتی در سر تا سر کشور، تا حد زیادی در گرو ترویج این فرهنگ ها خواهد بود. با استفاده از این قوانین توسعه پایدار متکی بر منابع درونی در سر تا سر کشور اعمال خواهد شد. به همین خاطر در نظر گرفتن این فاکتورها برای دستیابی به این اهداف اهمیت بسیار زیادی در نظام مالیاتی کشورها دارد.

اهمیت ترویج فرهنگ های مالیاتی

جمع بندی

در خصوص رسیدگی به فرهنگ های مالیاتی در جامعه راهکارهای بسیاری وجود دارند که چندی از آن ها را در این بخش بررسی کردیم. راهکارهای اجتماعی، فردی، سازمانی و… در این خصوص مورد توجه قرار می گیرند. هر یک از این عوامل به صورت مجزا در ساختار جوامع امروزی مورد بررسی قرار می گیرند. عوامل فرهنگی پرداخت مالیات ها برای سهولت در دستیابی ساده و سریع به منابع مالی داخلی مورد اهمیت دارند. در سال های اخیر سیاست های داخلی کشور برای دستیابی به این اهداف با اجرای برخی مجازات ها برای هر یک از مودیان همراه شده و فرارهای مالیاتی با استفاده از این راهکارهای قانونی به حداقل رسیده اند. همچنین می توان اضافه کرد که آموزش بر مبنای نرم افزار حسابداری می تواند یکی از عوامل موثر در بکارگیری فرهنگ مالیاتی در جامعه باشد.

همچنین می توان گفت که حسابداران برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را بهتر انجام دهند باید از سامانه رایگان مودیان استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران گیتی حساب تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما