آخرین اطلاعیه های سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

سامانه مودیان، زیر نظر سازمان امور مالیاتی دارای قوانین و اطلاعیه هایی است که مودیان گرامی میبایست برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی و اتصال به سامانه مودیان خود با آن اطلاعات آپدیت نمایند. در این مقاله قصد داریم تا به قوانینی که سازمان در نظر گرفته است بپردازیم.

در قانون جدید سامانه مودیان، تاریخ‌های مشخصی به عنوان فراخوان‌ سامانه مودیان اجرا شده اعلام شده است که بر اساس آن گروهی از شرکت‌ها مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و نیز سامانه‌های مودیان توسط نرم افزار واسط سامانه مودیان گیتی حساب شدند. با تصویب قانون تسهیل سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی فراخوان‌های جدید جایگزین فراخوان‌های قابل ذکر شدند و به سامانه و در نهایت ارسال صورت حساب الکترونیکی به این سامانه انجام دهد.

مطابق قانون، ثبت نام در سامانه مالیاتی از وظایف اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل است. این سامانه جهت ارسال صورت حساب الکترونیکی مودیان بر روی کار آمده است و دسترسی به آن از طریق سایت‌‌های قابل مشخص فراهم است.

این سامانه تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد و با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف رسیدگی ممیز محور مطابق قانون پایانه‌‌های فروشگاهی و قانون جدید سامانه مودیان راه اندازی شده است.

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و قانون سامانه مودیان مصوب ۱۳۹۸، هر فرد مشمول مالیاتی مشخص است و موظف است که برای ثبت نام در فراخوان سامانه مودیان مالیاتی و اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود اقدام کند. در قانون جدید سامانه مودیان مالیاتی به هر مودی مالیاتی یک کار پوشه اختصاصی داده می‌شود. این کار پوشه راه ارتباطی مودیان با سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

اطلاعیه سامانه مودیان

هر ساله اطلاعیه‌ای از قانون جدید سامانه مودیان را در خصوص ثبت نام در سامانه می‌دهند. این اطلاعیه در سایت‌ها و نیز دیگر راه‌های خبر رسانی قرار می‌گیرد. لذا شما می‌توانید با ثبت نام در وب سایت آن و تکمیل کردن فرم مشخصات از‌ جمله نام و نام خوادگی، آدرس محل سکونت، سن و… در این سامانه ثبت نام کنید.

فراخوان‌های سامانه مودیان

فراخوان سامانه مودیان در سایت و پایگاه‌های اطلاع رسانی قرار می‌گیرند. این فراخوان‌ها برای ثبت نام در این سامانه انجام می‌شود. با مطالعه‌ی کامل در رابطه با فراخوان سامانه مودیان می‌توانید با آگاهی مناسب در این سامانه ثبت نام کنید.

                                                                 آموزش نحوه دریافت کلید خصوصی و عمومی سامانه مودیان مالیاتی

فراخوان‌های جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷

سازمان امور مالیاتی موظف است تا پایان سال ۱۴۰۳ آن دسته از مودیان مالیاتی را که تا زمان تصویب این قانون فراخوان نشده‌اند را مطابق فراخوان‌های جدید که به پیشنهاد ریاست سازمان امور مالیاتی و به تایید وزیر اقتصاد کشور خواهد رسید را به تدریج قراخوان کند.

آخرین بخش‌نامه سامانه مودیان

آخرین بخش‌نامه سامانه مودیان بر روی وب سایت‌های معتبر مرتب با سازمان امورمالیاتی و همچنین وب سایت رسمی https://tax.gov.ir/ قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با مراجعه کردن به سایت‌ها از اطلاعیه آخرین بخش‌نامه سامانه مودیان مطلع شوید.

سازمان امور مالیاتی کشور

                                                                جهت خرید نرم افزار واسط سامانه مودیان گیتی حساب کلیک نمایید

تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای گروه‌های شرکت‌های مختلف متفاوت است و اصلاحا فراخوان سامانه مودیان به صورت هم‌زمان برای تمامی شرکت‌ها اجرا نمی‌شود، در واقع شرکت‌ها با توجه به نوع آن‌ها به چند دسته متفاوت تقسیم شدند که هر یک از آن‌ها باید در تاریخ خاصی در فراخوان سامانه مودیان ثبت نام و صورت حساب الکترونیکی صادر کنند.

بنابراین زمان ثبت نام در فراخوان سامانه مودیان، با توجه به نوع شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید مختلف است. همچنین قانون جدید سامانه مودیان در هر سال مختلف است.

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون تسهیل سامانه مودیان

مطابق با بخشنامه مهلت ارسال صورت حساب و تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرا بورس، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ تمامی اشخاص باقی مانده تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ ضمنا برای مواعد ذکر شده در صدر ماده ضمانت اجرای نسبتا سنگینی برای سازمان امور مالیاتی گذاشته است.

بدین ترتیب که در قانون سامانه مودیان اولا تاریخ‌های ذکر شده در این ماده غیر قابل تغییر و قطعی است و در صورت هر گونه تخطی از رعایت آن‌ها، مطابق قوانین مربوط به متخلفین برخورد جدی می‌شود و ثانیا سازمان برنامه و بودجه موظف است به منظور رعایت مواد ذکر شده در بند‌های ۱ و ۲ این ماده، به ازای هر ماه تاخیر معادل ۵ درصد و تا سقف ۵۰ درصد از منابع اختصاصی سازمان امور مالیاتی موضوع ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقم را به طور جد کاهش دهد.

اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

افرادی که باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام را انجام دهند، در قانون مشخص و ذکر شده هستند. کلیه اشخاص مشاغل غیر صنفی و صنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های ۵ و ۴ باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند.

صورت‌ حساب‌های خارج از سامانه مودیان

مطابق با ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مودیان، تا پایان سال ۱۴۰۳ صورت حساب‌هایی که در قانون سامانه مودیان صادر نشده است، قابل قبول می‌باشد و در این مدت زمان سازمان امور مالیاتی در پایان هر دو را مالیاتی برای مودی با استفاده از اطلاعات موجود در بخش‌نامه سامانه مودیان اظهارنامه‌ای را تهیه می‌کند و مودی یک ماه فقط مهلت دارد که صورت حساب‌هایی که در سامانه ارسال نشده است را در اظهارنامه مذکور وارد کند.

قوانینی که اگر مودی رعایت نکند جریمه خواهد شد

  1. عدم عضویت در بخش نامه سامانه مودیان
  2. عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی
  3. استفاده از حافظه مالیاتی دیگران و نیز اطرافیان برای خود
  4. استفاده از حافظه مالیاتی خود برای اطرافیان و ديگران
  5. عدم اعلام شماره حساب بانکی که گردش مالی با ان‌ها انجام می‌شود
  6. نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی موجود در قانون کشور
  7. و…

تمدید سامانه مودیان مالیاتی 1402

تمدید سامانه مودیان مالیاتی در سال 1402

با توجه به آپدیت ها و به روزرسانی های سامانه مودیان قوانینی در راستای تمدید مدت زمان ارسال صورتحساب های الکتریکی برای همه کسب و کارها در نظر گرفته شدند. این بخشودگی فرصت جدیدی برای ارسال داده های مالیاتی کاربران ایجاد کرده است. در صورتی که تاکنون برای ثبت صورتحساب های خود در سامانه مودیان اقدام نکرده اید، از این فرصت تمدید استفاده به عمل آورید. در غیر این صورت جریمه هایی برای کسب و کار شما اعمال خواهد شد.

بر اساس آخرین اطلاعیه های درج شده در این سامانه آخرین مهلت برای ارسال صورتحساب ها در سامانه مودیان برای اشخاص حقوقی و حقیقی متفاوت است. برای اشخاص حقوقی این تاریخ در 1 مهر ماه به پایان رسیده و برای اشخاص حقیقی تا 1  دی ماه تمدید شده است. در این بازه های زمانی می توانید عقب افتادگی های خود را در ساختار سامانه جبران کنید. بر اساس اطلاعیه های کارشناسان امور مالیاتی پس از این بازه های زمانی امکان ارسال گزارش های فصلی وجود ندارد و همه افراد و کسب و کار ملزم به ارسال صورتحساب های دوره ای خود خواهند بود.

مهلت جدید تمدید سامانه مودیان 1402 چه زمانی است؟

بازه های زمانی تعیین شده برای هر یک از فعالان سامانه مودیان برای شرکت در این سامانه جدید و استفاده از قابلیت های آن برای ارسال صورتحساب ها متفاوت است و در یک تاریخ مشخص انجام می شود. این بازه های زمانی از یکم مهر تا یکم دی ماه تغییر می کنند. به جز این موارد بازه های زمانی برای برخی قابلیت های سامانه مودیان تعیین شده است که آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. مهلت هایی برای بخشودگی 100 در 100 جرایم قانونی بر اساس ماده 22 در نظر گرفته شده که تا پایان سال 1403 قابل استفاده خواهند بود.
  2. تا آخر سال 1403 امکان پذیرش هزینه ها و اعتبارهای صورتحساب ها فراهم بوده و پس از این بازه زمانی این شرایط غیر قابل استفاده خواهد بود.

این بخش نامه تمدید سامانه مودیان و یا تمدید ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان خبر خوبی برای جاماندگان از ثبت صورتحساب های الکتریکی در سال جاری هستند. با حذف روش های کاغذی و فیزیکی برای ارائه صورتحساب های مالیاتی و گزارش های فصلی، روش های نوین و اینترنتی جایگزین آن ها شده و در سرعت عمل اجرای امور اداری تاثیرگذار بوده اند. با این روش ها رسیدگی به امور مالیاتی شما در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود.

کلام پایانی

هر آنچه که لازم بود در رابطه با سامانه مودیان، قانون سامانه مودیان، قانون جدید سامانه مودیان، فراخوان سامانه مودیان، بخش‌نامه سامانه مودیان، بیان نمودیم. لذا با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید با آگاهی کامل، در این سامانه ثبت نام کنید. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد و از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید.

درخواست دمو

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما