ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور در سال های اخیر با قانون راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی مختص مودیان محترم، توانسته است تعامل و ارتباط بین این سازمان و مودیان مالیاتی را تسهیل نماید. در این سامانه خدمات ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی به همراه ابزارهای مختلفی در نظر گرفته شده است تا امور مالیاتی سریع تر از قبل انجام بگیرد.

اطلاعات صورتحساب های هر یک از کسب و کارها شامل نکات بسیاری در خصوص فعالیت های مشاغل مختلف می شوند. این اطلاعات موارد اصلاحی، برگشتی، ابطال و… را در بر می گیرند و ارسال و انتقال آن ها به سامانه مودیان اهمیت دارد.

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

اتصال به سامانه مودیان چگونه انجام می گیرد؟

برای اتصال به سامانه مودیان رایگان می توان از هر ابزار و وسیله ای که بتوان آن را به حافظه مالیاتی متصل نمود استفاده کرد. نرم افزارها و سخت افزارهای مختلفی مانند پایانه های فروشگاهی، کامپیوترهای شخصی، سامانه ابری و … همگی قابلیت اتصال به حافظه مالیاتی را دارند. در حالت کلی می توان گفت این سامانه می تواند با ثبت صورت حساب های الکترونیکی، امور مرتبط با صدور و استعلام آنها را نیز انجام دهد

اتصال به سامانه مودیان رایگان
انواع صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان

صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان و انواع آن

با توجه به اتصال به سامانه مودیان در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، صورت حساب های مختلفی وجود دارند که هر کدام با هدف مشخصی تبیین شده اند. در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • صورتحساب الکترونیکی نوع اول
  • صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
  • صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

تذکر: در مورد صورت حساب های غیرالکترونیکی و یا همان کاغذی نیز باید اشاره کنیم که با توجه به مقررات، تنها برای افرادی موضوعیت دارد که نمی توانند برای صدور الکترونیکی صورت حساب اقدام کنند. این صورت حساب ها نیز درست مانند صورت حساب های الکترونیکی هستند و تنها اطلاعاتی که مختص سامانه مودیان است از قبیل شماره مالیاتی مختص افراد، در این صورت حساب وجود ندارد.

نرم افزار حسابداری گیتی حساب

قوانین صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان:

  1. برای افرادی که مشمول قانون پایانه های فروشگاهی هستند، صورت حساب الکترونیکی با توجه به استانداردها و معیارهایی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مشخص شده است صادر می گردد.
  2. با توجه به شیوه نامه ها و دستورالعمل ها ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور انجام می گیرد.
  3. صورت حساب های صادر شده و ارسال شده در کارپوشه افراد قرار داده می شود.
  4. به حالت سیستم وار، مالیات ارزش افزوده محاسبه می شود.
  5. برای ارائه اظهارنامه عملکرد، میزان خرید و فروش ثبت می گردد.
.

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به چه روش هایی امکان پذیر است؟

همان طور که می دانید صورت حساب های اصلاحی، اصلی، ابطالی و برگشت از فروش به صورت الکترونیکی و توسط مودیان به سامانه رایگان مودیان ارسال می گردد. برای این منظور مودیان مالیاتی می توانند به یکی از روش های زیر اقدام به ارسال صورتحساب به سامانه مودیان بنمایند:

1. ارسال صورتحساب به سامانه مودیان از طریق خود فرد مودی و به صورت مستقیم

در این روش همان طور که از نام آن پیدا است، مودی صورت حساب الکترونیکی خود را پس از تهیه توسط کلید خصوصی امضاء می کند. سپس صورت حساب را صادر و اطلاعات آن را به سازمان مالیاتی کشور ارسال می کند. در این روش مودی می تواند با استفاده از نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان، اقدام به ارسال صورت حساب خود بنماید.

2. ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد نوع اول توسط کلید همان شرکت

در این روش ارسال، صورت حساب به صورت غیرمستقیم و توسط شرکت معتمد انجام می گیرد. این شرکت با دریافت اطلاعات مودی و توسط زیرساخت ها و کلیدهای خصوصی که در اختیار دارد، صورت حساب های مودیان را صادر و آنها را ارسال می کند.

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

3. ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان توسط شرکت معتمد نوع اول با استفاده از کلید مودی

این روش را نیز می توان روشی غیر مستقیم برای ارسال صورت حساب ها دانست. در این روش امضاء صورت حساب ها توسط خود مودی و با استفاده از کلیدهای خصوصی خود وی انجام می گیرد. تفاوت این روش با روش قبلی در این است که هرگونه مسئولیت از بابت صدور صورت حساب بر عهده مودی بوده ولی در مورد ارسال اطلاعاتی که در آن ثبت شده است، شرکت معتمدی که خدمات الکترونیکی را ارائه می دهد، مسئول خواهد بود.

4. ارسال صورتحساب به سامانه مودیان توسط سامانه های دولتی

در سامانه مودیان برای ارسال صورت حساب، گزینه های مختلفی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها سامانه های دولتی است. با انتخاب این گزینه تنها می توانید از طریق سامانه های دولتی اقدام به ارسال صورت حساب خود کنید. البته باید اشاره کنیم که در این حالت خود مودی باید مسئولیت صدور و ارسال را بر عهده بگیرد.

کدام روش ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مالیاتی بهتر است؟

ایده ال ترین و بهترین روش ارسال صورتحساب در سامانه مودیان در واقع روش مستقیم و یا همان ارسال توسط خود مودی است. در این روش حریم خصوصی مودی حفظ شده و وی می تواند با استفاده از نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان که در این خصوص وجود دارد؛ صورت حساب الکترونیکی خود را ارسال نماید. نرم افزار واسط سامانه مودیان می توانند به صورت خودکار امور مرتبط را انجام دهند و تقریبا فرایند پیچیده ای ندارد.

در ارسال صورتحساب در سامانه مودیان توسط مودی تمام اطلاعات از قبیل شناسه یکتا مالیاتی و اطلاعات حافظه مالیاتی در اختیار خود وی خواهد بود. و به همین دلیل حریم مودی حفظ می گردد. اما نکته قابل تامل این است که در صورتی که اشتباهی در مراحل کار پیش آید و سازمان امور مالیاتی کشور، صورت حساب ارسالی را تایید نکند، مودی خود شخصا باید برای اصلاح و پیگیری آن اقدام نماید.

با توجه به مطالب ذکر شده می توان نتیجه گرفت که در صورت بروز هرگونه خطا در روش ارسال مستقیم، مودی شخصا می تواند نسبت به رفع خطا و پیگیری وضعیت صورت حساب اقدام نماید. از دیگر مزایای ارسال مستقیم صورت حساب الکترونیکی محرمانه بودن شناسه مالیاتی و اطلاعات مالیاتی مودی است. همچنین می توان از آخرین بخشنامه سامانه مودیان برای امور حسابرسی استفاده کرد.

سوالات متداول ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی

کلیه اشخاصی که حسابداری کار میکنند باید به سامانه مودیان تسلط پیدا کنند

بلی. برای مشمولان پرداخت مالیات، ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی الزامی است.

خیر . باتوجه به طراحی نرم افزار و نیز ساختار مدرن آن، محدودیتی در تعداد کاربران وجود ندارد.

برای آموزش سامانه مودیان مالیاتی در اصفهان کافیست پکیج های آموزش سامانه مودیان گیتی حساب اسپادانا را خرید نمایید. پکیج های گیتی حساب به طور تفکیک شده شامل صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار، حسابداری ویژه شرکت ها، فروشگاه های اینترنتی، اندروید، دانشجویان، شرکت های تولیدی و صنعتی میباشد
خانهآموزشمحصولاتتماس با ما