آشنایی با مهارت‌های یادگیری حسابداری برای مدیران

آشنایی با مهارت‌های یادگیری حسابداری برای مدیران

آشنایی با مهارت‌های یادگیری حسابداری برای مدیران


یک مدیر موفق با داشتن اطلاعات کافی در زمینه امور مالی می تواند مدیریت بهتری برای شرکت خود داشته باشد. آشنایی مدیران با حسابداری یک مزیت بزرگ به شمار می رود. زیرا آنها می توانند از میزان سود و زیان و ضرر مالی، بدهی‌ها و دارایی‌های شرکت درک بهتری داشته باشند. آموزش حسابداری برای مدیران باعث می‌شود تا بر سیستم مالی شرکت و موسسه خود نظارت کافی داشته باشند و اهداف شرکت را در مسیر درست پیش ببرند. در این مقاله قصد داریم درباره ی مهارت های یادگیری حسابداری برای مدیران صحبت کنیم.

آشنایی با حسابداری برای مدیران

حسابدار با جمع آوری و دسته بندی اطلاعات به مدیران کمک می‌کند تا با توجه به اطلاعات و مسائل اقتصادی، تصمیمات بهتری راجع به آینده کاری شرکت بگیرند. مدیر موفق هم برای جلوگیری از ضررهای شرکت، یا سوء استفاده افراد از امور مالی شرکت بایستی بتواند امور مالی شرکت را کنترل و مدیریت کند. این کار تنها با شرکت در دوره های آموزش حسابداری و یادگیری حسابداری و دوره مدیریت MBA که سرفصل حسابداری را نیز آموزش میدهد، به دست می‌آید. از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک شرکت و دستیابی به فروش و سود بالاتر، یادگیری حسابداری برای مدیران آن شرکت می‌باشد.

آشنایی با حسابداری برای مدیران

مفاهیم و تعاریف موجود در حسابداری

برای داشتن یک نرم افزار حسابداری با کیفیت، لازم است حسابدار داده‌های خام جمع آوری شده را پس از بررسی، در دسته‌ بندی های مختلف طبقه بندی کند. این اطلاعات را با توجه به ماهیتی که دارند به ثبت برسانند و به صورت گزارش‌های مالی در اختیار مدیران و صاحبان شرکت قرار دهند. به طور کلی گزارش‌های ارائه شده به تصمیم گیری‌های بهتر شرکت کمک می کند. مدیران نیز برای کنترل مدیریت مالی شرکت باید با فرآیند به دست آوردن گزارش‌های مالی آشنایی داشته باشند. لازمه این کار نیز آشنایی با مفاهیم اولیه حسابداری و نحوه ثبت آن اطلاعات می‌باشد.

مهم‌ترین موضوعاتی که باید در آموزش حسابداری برای مدیران مورد توجه قرار گیرد، بررسی شاخه‌های مختلف حسابداری می باشد. پرکاربردترین نوع حسابداری نیز شامل حسابداری مالی، حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت می‌باشد که در ادامه برایتان شرح خواهیم شد.

حسابداری مالی

هدف حسابداری مالی ارائه اطلاعات و گزارشات مالی به مدیران می باشد. به همین سبب حسابداری مالی را مهم‌ترین نوع حسابداری می توان نام برد. امروزه بانک‌ها، بازار بورس و سرمایه و مؤسسات مالی این نوع حسابداری استفاده می‌کنند. همچنین در معاملات و خرید و فروش‌ها نیز می‌توان از حسابداری مالی استفاده کرد. به طور کلی این حسابداری از گذشته‌های دور تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز کاربردهای فراوانی دارد و یادگیری آن برای مدیران ضروری می باشد. در دوره های کسب و کار مدیران نیز به یادگیری و آموزش حسابداری مالی می پردازند.

حسابداری صنعتی

امروزه شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی و تولیدی از حسابداری صنعتی در سیستم خود استفاده می‌کنند. مدیرانی که در این واحد‌ها مشغول به فعالیت هستند، لازم است تا با این نوع حسابداری آشنایی داشته باشند.

حسابداری مدیریت

مدیران در برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، تلاش‌ می کنند برای حل مشکلات سازمان، مناسب‌ترین راه را انتخاب کنند. برای این کار نیز لازم است تا گزارشات دقیقی از تمامی فرآیند‌های شرکت و نتایج حاصل از آن را ارائه دهند. ارائه ی گزارشات درباره بهای تمام شده خدمات، هزینه های تولید و فروش، ماشین آلات و ظرفیت های آن‌ها می‌تواند به مدیران در حل برای مشکلات کمک زیادی کند. مجموعه این عوامل سبب شکل گرفتن شاخه‌ای جدیدی از حسابداری به نام حسابداری مدیریت شد. این روش حسابداری به مدیران کمک می‌کند تا اطلاعات بهتر و جامع تری از جنبه‌های مختلف مالی شرکت خود جمع آوری کنند و در نتیجه بتوانند با برنامه ریزی استراتژیک اهداف شرکت را پیش ببرند.

مطلب پیشنهادی: نقش حسابداری در توسعه کسب و کارهای کوچک

مدیران با آموزش نرم افزار حسابداری چه مهارت‌هایی پیدا می کنند؟

یادگیری صورت‌های مالی

مدیران شرکت‌ها با یادگیری صورت‌های مالی می توانند راحت‌تر با کارکنان بخش مالی و حسابداری ارتباط برقرار کنند و همچنین حساب و کتاب کلی شرکت را در دست بگیرند و برای آینده شرکت تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

تامین و تخصیص بودجه

از دیگر مهارت‌هایی که مدیران با یادگیری حسابداری به دست می آورند، تامین و تخصیص بودجه برای بخش‌های مختلف شرکت می‌باشد. به طور کلی باید مدیران با فرآیند آماده سازی بودجه آشنایی داشته باشند تا بتوانند به شکل درست و بهینه از آن استفاده کنند. در فرآیند آماده سازی بودجه باید تخمین درستی از هزینه‌ها و طرح‌های عملیاتی شرکت داشته باشند. مدیران با یادگیری حسابداری می‌توانند به بهترین شیوه این کار انجام دهند.

آشنایی با حسابرسی تامین اجتماعی

به طور کلی تامین اجتماعی قوانین مختلفی دارد که بخشی از آن به مدیران شرکت‌ها مرتبط می‌ شود. از طرفی هم سازمان تامین اجتماعی اسناد و مدارکی که از طرف مدیران شرکت‌ها برای حق بیمه کارکنان ارسال می‌ کنند را به طور کامل بررسی می‌کند. از این رو برای پیشگیری از بروز خطا که ممکن است با جرائمی همراه باشد، لازم است تا مدیران شرکت‌ها با حسابرسی تامین اجتماعی آشنایی کامل داشته باشند.

پرداخت مالیات

مالیات به عنوان بخشی از درآمد شرکت ها باید هر ساله محاسبه و پرداخت شود. مالیات انواع مختلفی دارد که لازم است مدیران به خوبی با مفاهیم آن را آشنا باشند. آموزش حسابداری برای مدیران سبب می‌شود که آن‌ها اشراف بیشتری با هزینه‌هایی که در هر بخش شرکت می‌شود، داشته باشند و بتوانند از ضرر و زیان شرکت جلوگیری کنند. ضمنا مدیران با یادگیری حسابداری می‌توانند انواع گزارش‌های مالیات را به دست آورند و با پرداخت به موقع مالیات از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

پرداخت حقوق و دستمزد

مهم‌ترین وظایفی که یک حسابدار بر عهده دارد، بررسی حقوق و دستمزد کارکنان بر اساس عملکرد آن‌ها و ارائه فیش حقوقی به آنان می‌باشد. از این رو مدیران باید نظارت دقیقی بر میزان فعالیت کارکنان در طول ماه داشته باشد تا بتواند در پایان ماه حقوق مناسبی برای آنان در نظر بگیرد.

مهارت های مورد نیاز مدیران برای آموزش حسابداری

آشنایی با ترازنامه

مهم‌ترین و پرکاربردترین صورت‌های مالی در شرکت‌ها، ترازنامه است. ترازنامه میزان دارایی و بدهی‌ها و همچنین وضعیت بدهکاری یا بستانکاری شرکت را نشان می دهد. از طرفی ترازنامه میزان دارایی یک شرکت که می‌تواند به صورت وجه نقد و یا ابراز آلات و ماشین آلات باشد را مشخص می‌کند. دانستن این اطلاعات مفید برای رسیدن به اهداف شرکت کمک زیادی به مدیران می‌کند. از این رو یادگیری ترازنامه از اصلی‌ترین قسمت های یادگیری حسابداری برای مدیران می باشد.

نتیجه گیری

مدیران شرکت‌ها باید با اصول حسابداری آشنایی کامل داشته باشند. مدیران با یادگیری اصول حسابداری می توانند در بسیاری از زمینه‌ها تصمیم گیری های درستی داشته باشند و با استفاده از این نرم افزار به کسب و کار و درآمد بیشتری دست پیدا کنند. از طرفی این گروه از افراد باید برای انجام امور مالی از سامانه مودیان استفاده کنند تا مسیر افزایش درآمد هموار گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما