آیا نیاز است طلافروشان در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

آیا نیاز است طلافروشان در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

آیا نیاز است طلافروشان در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟


یکی از چالش هایی که کسب و کارهای امروزی با آن دست و پنجه نرم می کنند، فرایند ثبت اطلاعات فروش و معاملات مربوطه در سامانه مودیان است. در سال های اخیر راه اندازی این سامانه جدید مربوط به سازمان مالیات کشور ابهاماتی برای برخی کسب و کارها به وجود آورده است. یکی از این موارد ثبت نام طلافروشان در سامانه مودیان است. بسیاری از فروشندگان طلا و حتی خریداران در خصوص ثبت نام در سامانه مودیان سوالاتی دارند که در این بخش به این موارد رسیدگی می کنیم.

ثبت نام طلافروشی ها در سامانه مودیان

ثبت نام طلافروشان در سامانه مودیان الزامی است! این خبر بر مبنای قوانین جدیدی که در سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی تصویب شده، صحت دارد. به همین خاطر مشاغل مربوط به طلا و جواهر فروشی نیز مستثنی از قوانین سامانه مودیان نخواهند بود. البته در این زمینه روسای صنف طلا فروشی در کشور اعتراضات بسیاری به روند اطلاع رسانی سازمان مودیان داشته و به همین خاطر قوانینی برای جبران نقض قوانین سامانه مودیان به تصویب رسیدند.

بر اساس این قوانین جدید، تاریخ های مربوط به ثبت نام طلافروشان تمدید شده و مهلت تازه ای برای ثبت این مشاغل در این سامانه مشخص شده است. برای تسهیل این تکالیف هر یک از مودیان باید نوبت های 1 و 2 صورتحساب الکترونیکی خود را صادر کرده و آن را در سامانه بارگذاری کنند.

بدیهی است که مالیات مربوط به هر یک از این مشاغل بر اساس صورتحساب های صادر شده و پس از بررسی صحت صورتحساب ها مشخص خواهد شد. به جز طلا فروشان کلیه عرضه کنندگان طلا، جواهر، نقره، پلاتین و… نیز باید در این سامانه ثبت نام کرده و حضور به عمل آورند. در این زمینه به بند 4 قانون 26 امور مالیاتی کشور رجوع می شود که به الزام حضور همه کسب و کارها در سامانه مودیان اشاره دارد.

ثبت نام طلافروشی ها در سامانه مودیان

مهلت طلافروشان در سامانه مودیان برای ثبت نام

ثبت نام طلافروشان در سامانه مودیان از اول دی ماه در سامانه مودیان الزامی است. پیروی این قانون جدید برای تسهیل روند ثبت طلا فروشان و اصناف مرتبط با آن در سامانه مودیان تصویب شده است. کلیه این کسب و کارها از این تاریخ به بعد باید صورت حسابهای الکترونیکی خود را در خصوص هر یک از معاملات در سامانه بارگذاری کرده و اطلاع رسانی مربوط به درآمد خود را با دقت کافی انجام دهند. به این ترتیب از بروز فرارهای مالیاتی در کشور پیشگیری شده و درآمدهای مالیاتی به میزان قابل توجهی افزایش می یابند.

در نظر داشته باشید که صرفه نظر کردن از این قوانین و از دست دادن این فرصت طلایی برای ثبت نام در این سامانه به منزله وقوع جرم بوده و جرایمی برای اشخاص خاطی به همراه دارد. در صورتی که از این قوانین سرپیچی کنید مجازات های نقدی شامل حال شما خواهند شد. در این خصوص ضمانت های اجرایی پایانه های فروشگاهی نیز مورد توجه قرار می گیرد و بر اساس قوانین و مقررات مربوط به این موارد با متخلفین برخورد خواهد شد.

برای ثبت نام به نرم افزار سامانه مودیان مالیاتی نیاز دارید. برای آشنایی با این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید

مقررات ثبت نام طلافروشی ها در سامانه مودیان

یکی از قوانین و مقررات مهم در خصوص ثبت نام طلافروشان در سامانه مودیان، قانون پایانه های فروشگاهی است که پیروی آن کلیه مشاغل در گروه های مختلف موظف به حضور در سامانه مودیان بوده و باید در آن ثبت نام به عمل آورند. در این قوانین به برخی از مشاغل به عنوان الگوهای ویژه اشاره شده است که از میان آن ها می توان به صنف طلا فروشان اشاره کرد. در این خصوص مقررات اختصاصی برای صنف طلا فروشان تصویب شده اند که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در این زمینه هر یک از طلا فروشان باید حتما در مهلت دو ماهه تعیین شده از سوی سازمان امور مالیات ثبت نام خود را تکمیل کنند. این قوانین سختگیرانه شامل کلیه مشاغل مربوط به صنف طلافروشان نیز می شوند. در صورتی که هر یک از این اصناف در خصوص ثبت نام در این مهلت اقدامات لازم را انجام ندهند، اداره مالیات با همکاری نیروهای انتظامی اقدام به ابطال پروانه های فعالیت این کسب و کارها خواهد کرد.
  2. قانون دوم در خصوص ثبت نام طلافروشان در سامانه مودیان استفاده از صورتحساب های نوع 1 برای این مشاغل است. در صورتی که در هر یک از معاملات علاوه بر نام فروشنده، مشخصات خریدار نیز ذکر شود، از صورتحساب های نوع یک برای صدور در سامانه مودیان استفاده می شود.
  3. در هر یک از صورتحساب های صادر شده در سامانه مودیان در نظر گرفتن اجرت و بهای اصلی و نرخ طلا نیز ضرورت دارد. رعایت هر یک از این قوانین در خصوص حضور طلا فروشان در سامانه مودیان الزامی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: شناسه خدمت سامانه مودیان

صورت حساب مورد نیاز طلافروشی ها برای ثبت نام

ثبت نام طلافروشان در سامانه مودیان باید به همراه صورتحساب های رسمی و تعیین شده برای این اصناف انجام شود. صورتحساب های مربوط به این حیطه های شغلی اغلب ساختار مخصوص خود را دارند. از مهمترین مواردی که برای تکمیل این صورتحساب ها مورد توجه قرار می گیرد، اجرت و حق العمل طلا فروشان است که باید حتما ذکر شوند. واحد اندازه گیری و سایر اطلاعات مربوط به صورتحساب نیز مانند سایر مشاغل در صورتحساب های نوع 1 طلافروشان ذکر خواهد شد. در صورتی که هر یک از طلافروشان بخشی از درآمد خود را در صدور صورتحساب های مالیاتی کتمان کنند، بی شک جرایمی برای آن ها صادر می شوند که غیر قابل بخشودگی خواهند بود.

جمع بندی

در این مبحث به بررسی برخی از قوانین و مقررات حاکم بر صنف طلا فروشی در خصوص قوانین حوزه پایانه های فروشگاهی پرداختیم. پیروی این قوانین کلیه کسب و کارها در سال جاری ملزم به حضور در سامانه مودیان و صدور و ارسال صورتحساب های مالیاتی در نوع مقرر خواهند بود. صنف طلا فروشی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ناگزیر به رعایت این قوانین خواهد بود. در این حوزه قوانین و جرایم مختلفی برای رسیدگی به امور مالیاتی این اصناف نیز تعیین شده که در برخی از عناوین به آن ها پرداخته شد. همچنین می توان اضافه کرد که طلا فروشان برای بهبود روتد کاری، به نرم افزار حسابداری نیاز دارند. نرم افزار حسابداری گیتی حساب کارشان را راحت کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما