صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحساب الکترونیکی چیست؟


یک اصطلاح مهم در قوانین سامانه مودیان مربوط به صورتحساب های الکترونیکی است که به میزان قابل توجهی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. اساس و پایه ایجاد این سامانه، ارسال و صدور صورتحساب های الکترونیکی است. با این روش از فرارهای مالیاتی در همه اصناف پیشگیری می شود. صورت حسابهای الکترونیکی دسته بندی های گوناگونی دارند و هر یک برای برخی کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات صورتحساب الکترونیکی

هر صورتحساب الکترونیکی مشابه با فاکتورهای فروش پیش از قوانین در سامانه مودیان است. برخی از مشخصات این صورتحساب ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این صورتحساب ها به همراه یک شماره منحصر به فرد مالیاتی ثبت و صادر می شوند. این شماره ها در حافظه مالیاتی هر یک از مودیان قرار گرفته و اطلاعاتی در هر یک درج شده است.
  2. به جز این موارد فاکتورهای فروش نیز نقش مهمی در کنار صورتحساب های الکترونیکی داشته و باید در سامانه بارگذاری شوند.
  3. تفاوت عمده فاکتورهای فروش قدیمی با صورتحساب ها، شماره های منحصر به فرد مالیاتی است که برای هر یک از مودیان به صورت اختصاصی صادر شده و به صورت خودکار در کنار صورتحساب ها درج می شوند. اما در گذشته این شماره ها بر روی فاکتورهای فروش به صورت دستی ثبت می شدند.
  4. فاکتورهای فروش اغلب بین فروشنده و خریدار رد و بدل شده و جنبه فیزیکی داشتند. اما با استفاده از صورتحساب های الکترونیکی هر یک از اطلاعات فروش محصولات و خدمات در حافظه های مالیاتی ثبت می شوند.
  5. در سامانه مودیان بسته به نوع کسب و کار شما، نوع صورتحساب ها نیز مشخص خواهد شد.

مشخصات صورتحساب الکترونیکی

انواع صورتحساب های الکترونیکی

مهمترین دسته بندی های صورتحساب های الکترونیکی به شرح زیر هستند:

  1. صورتحساب الکترونیکی نوع اول: در این دسته بندی سه زیرمجموعه الگوی فروش وجود دارد. الگوی اول مربوط به فروش محصولات، الگوی دوم مربوط به فروش ارزی و الگوی بعدی در رابطه با فروش طلا و جواهر و پلاتین است. در این زیر مجموعه الگوهای مخصوص قرارداد پیمانکاری، قبوض خدماتی، بلیط هواپیما و صادرات نیز دسته بندی می شوند. هر یک از این الگوها مختص اصناف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم: در این دسته تنها دو الگوی فروش و الگوی فروش طلا و پلاتین و جواهرات وجود دارند.
  3. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم: این دسته بندی فاقد الگوهای فروش متنوع بوده و کمی مشابه با فاکتورهای فروش قدیمی صادر می شود. شما می توانید از شرکت های معتمد این دسته از صورتحساب ها را دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی: مهلت ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان 1402

انواع صورتحساب الکترونیکی بر اساس ماهیت

هر یک از صورتحساب های الکترونیکی با ماهیت به خصوصی مشخص می شوند و موضوع خاص خود را دارند. این دسته بندی ها به شرح زیر هستند:

صورتحساب الکترونیکی اصلی

با انجام هر معامله ای در اصناف و مشاغل مختلف یک صورتحساب اصلی نیز برای افراد صادر می شود. این صورتحساب ها کمی مشابه با فاکتورهای فروش هستند که در گذشته برای انجام برخی معاملات مورد استفاده قرار می گرفتند.

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

یکی دیگر از دسته بندی های مهم صورتحساب های سامانه امور مالیاتی، صورتحساب اصلاحی است. در صورتی که پس از صدور صورتحساب خود در سامانه برخی اطلاعات موجود در آن نیاز به ویرایش داشته باشند، باید از این نوع صورتحساب استفاده کنید. اطلاعاتی مانند نوع خدمات، مبالغ پرداختی هر یک، اطلاعات خریدار معامله و…. در برخی از این صورتحساب ها اصلاح می شوند. در هر یک از این صورتحساب ها شماره های اقتصادی و تاریخ صدور و صورتحساب ها به همراه شناسه کالا یا خدمات مشخص می شوند. برای صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی به کلیه این اطلاعات نیاز دارید.

مطلب پیشنهادی: دلایل اصلی رویکرد استفاده از سامان مودیان

صورتحساب الکترونیکی ابطالی

یکی دیگر از دسته بندی های صورتحساب های الکترونیکی، مدل ابطالی است. این دسته از صورتحساب ها در مواردی که قصد تغییر و اصلاح اطلاعات اصلی صورتحساب اولیه را دارید، مورد استفاده قرار می گیرند. برای صدور این صورتحساب ها اغلب شناسه های کالا و خدمات نیز تغییر می کنند. در این زمینه به شماره های 22 رقمی صورتحساب اولیه برای ابطال نیاز خواهید داشت.

صورتحساب الکترونیکی ابطالی

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش

در صورتی که در معامله انجام شده، فرایند برگشت انجام شده یا خریدار پشیمان شده باشند، از این دسته از صورتحساب ها استفاده می شود. این دسته از صورتحساب ها برای صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل استفاده خواهند بود. این قبیل صورتحساب ها در صورت برگشت از معامله از طرف خریدار صادر می شوند و در این شرایط اعتبار خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی: ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی

نکات صورتحساب های الکترونیکی

در خصوص صدور انواع صورتحساب های الکترونیکی نکات و دستورالعمل هایی وجود دارد که مورد توجه مودیان قرار می گیرند. در صورتی که از شرکت های معتمد برای صدور صورتحساب های خود استفاده کنید، این فرایند با سهولت بیشتری انجام می گیرد. به علاوه برخی نرم افزارها با سیستم پشتیبانی دائمی در این حوزه راه اندازی شده اند که راهنمای مودیان خواهند بود.

در خصوص صدور صورتحساب های الکترونیکی حتما به زمان بندی های مربوط به این فرایند دقت داشته باشید. هر یک از صورتحساب ها در اصناف مختلف باید ظرف 1 هفته صادر شوند. در غیر این صورت جریمه ها و خساراتی برای مودیان به وجود می آید. در این زمینه از ماده قانونی 22 استفاده می شود. بر اساس این ماده قانونی عدم ارسال صورتحساب های الکترونیکی مشاغل و کسب و کارها در بازه های زمانی تعیین شده موجب تعیین جریمه تا 10 درصد از فروش خواهد شد. به این ترتیب باید پس از انجام هر معامله ظرف مدت یک هفته برای صدور صورتحساب مرتبط با فرایند فروش انجام شده اقدام کنید.

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

جمع بندی

یکی از اهداف مهم ایجاد قانون پایانه های فروشگاهی و ثبت نام در سامانه رایگان مودیان، دسترسی به صورتحساب های الکترونیکی مودیان بوده است. هر یک از این صورتحساب ها نوع کسب و کار و خدمات و کالای مودیان را مشخص می کنند. در هر یک از صورتحساب ها اطلاعات مربوطه با ارقام و شماره های منحصر به فردی مشخص می شوند. برای هر یک از کسب و کارها از نوع به خصوصی از صورتحساب های نام برده شده استفاده می شود و نیازی به صدور همه انواع صورتحساب ها برای هر فعالیت اقتصادی نخواهید داشت. همچنین می توان نرم افزار حسابداری را ابزاری در نظر گرفت که به شما برای بررسی امور مالیاتی کمک می کند. از این ابزار گیتی حساب برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما