کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری


اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در عرصه های شغلی مختلف در سال های اخیر پررنگ تر از همیشه شده است. این فناوری در عرصه حسابداری نیز مزایای بی شماری به همراه دارد. انواع پلتفرم ها و نرم افزار حسابداری با پیروی از قوانین هوش مصنوعی و قابلیت های موجود در این فناوری راه اندازی شده و در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصین حوزه حسابداری در راستای افزایش توانمندی های خود از نرم افزارهای مخصوص بر پایه هوش مصنوعی استفاده می کنند. این فناوری با تجزیه و تحلیل داده ها مزایای بی شماری در حوزه حسابداری بر جای می گذارد. در این بخش با نحوه استفاده از این قابلیت های در فعالیت های حسابداری نکاتی را بررسی می کنیم:

ترکیب حسابداری و هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های حسابداری در راستای افزایش قدرت داده ها و اتوماسیون اداری انقلابی در رویکردهای مربوط به این مشاغل ایجاد کرده است. پیش از ابداع این فناوری ها، بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها زمان زیادی را صرف انجام محاسبات کوچک مالی می کردند. هدر رفت انرژی برای انجام کارهای کم اهمیت، افزایش نیاز به نیروی انسانی و… نیاز به استفاده از یک فناوری مدرن در حوزه حسابداری را تشدید کرد. کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری در راستای ساده سازی فرآیندهای محاسباتی است.

به همین خاطر رفته رفته انواع برنامه های حسابداری مبتنی بر قابلیت های هوش مصنوعی ارائه شدند. در گذشته این نرم افزارها به اندازه برنامه های امروزی هوشمندسازی نشده بودند. اما در سال های اخیر تعداد گسترده ای از نرم افزارهای حوزه امور مالی در دسترس مشاغل مرتبط قرار گرفته اند. برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حسابداری باید روش استفاده از ماشین های هوش مصنوعی را برای تسریع و ساده سازی امور محاسباتی بیاموزید.

استفاده از فرایند رباتیک در این حوزه زمانبندی پردازش ممیزی سیستم های حسابداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این فناوری دنیای جدیدی از قابلیت های حسابداری را در اختیار کاربران قرار می دهد. تاثیر هوش مصنوعی در فعالیت های نرم افزار حسابداری بر کیفیت و دقت عملکرد این حوزه نیز مورد توجه قرار دارد.

ترکیب حسابداری و هوش مصنوعی

کاربرد تکنیک های هوش مصنوعی در حوزه امور مالی و حسابداری

انواع نرم افزارهای حسابداری به گونه ای خاص در این نوع حوزه ها و امور مالی تاثیرگذار خواهند بود. بخشی از مزایای استفاده از این فناوری ها را در عرصه حسابداری در ادامه مشاهده می کنید:

خودکار شدن فرایندهای روتین حسابداری

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری در خصوص خودکارسازی برخی از قابلیت های حسابداری از مهمترین ویژگی های این پلتفرم به شمار می رود. با استفاده از قابلیت های این پلتفرم انواع فعالیت های تکراری، خسته کننده و… ساده تر انجام شده و از ایجاد خطا و اشتباه در آن ها پیشگیری خواهد شد. پردازش صورتحساب ها و آماده سازی صورت های مالی با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام می گیرد. انواع نرم افزارهای حسابداری با قابلیت هوشمند تعیین دستمزدها و حقوق ها برنامه نویسی شده اند. در سیستم کدینگ هر یک از این پلتفرم های هوشمند، قابلیت های خاصی تعریف شده اند. از این رو باید به نوع برنامه انتخابی برای استفاده از این قابلیت ها دقت داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: نقش حسابداری در توسعه کسب و کارهای کوچک

تقویت فرایند تجزیه و تحلیل

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری در نرم افزارها و برنامه های مدرن، برای ساده سازی فرایند تجزیه و تحلیل داده های مالی نیز مورد توجه حسابداران حرفه ای قرار گرفته است. یکی از مهمترین فعالیت های حسابداری در سازمان ها، شرکت ها و اداره جات، پردازش حجم بالای داده های اطلاعاتی است که به صورت ساختار یافته انجام می شوند. اما در شرکت ها و سازمان های بزرگ با دایره فعالیت های وسیع، استفاده از روش های سنتی برای انجام تجزیه و تحلیل داده های مالی میسر نخواهد بود.

برنامه ها و نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل مداوم ایمیل های بخش حسابداری، رسانه های اجتماعی و… را انجام می دهند. در هر یک از این پلتفرم ها تنها با انتخاب چند گزینه می توانید به این امور مالی رسیدگی کنید. به علاوه قابلیت های رسیدگی به صورت های مالی، قراردادها و… نیز در نرم افزارهای حسابداری وجود دارند که بار زحمات حسابداران حرفه ای را به شدت کاهش می دهند.

مطلب پیشنهادی: روش تشخیص بدهکار و بستانکار در حسابداری

مزایای استفاده از نرم افزارهای هوشمند در حسابداری

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری در سال های اخیر با استقبال بالایی در میان فعالان این حوزه رو به رو شده است. ابزارهای کاربردی مورد استفاده در نرم افزارهای هوشمند سازی شده مزایای بی شماری در این حوزه دارند. برخی از مهمترین دلایل استفاده از این تکنیک ها در حوزه امور مالی را در زیر مشاهده می کنید:

کاهش خطا در امور محاسباتی

یکی از مهمترین قابلیت های هوش مصنوعی در ساختار برنامه های حسابداری، کاهش میزان خطاهای انسانی است. در صورتی که از روش های سنتی برای انجام این امور استفاده کنید، ریسک ایجاد خطا، تاخیر در اثر مداخلات دستی افزایش می یابد. به این ترتیب امور محاسباتی شما به خوبی پیگیری نخواهند شد. با به کارگیری ابزارهای پیشرفته برنامه های هوشمند، بهره وری بیشتری از زمان و وقت خود در انجام امور حسابداری خواهید داشت.

مزایای استفاده از نرم افزارهای هوشمند در حسابداری

افزایش دقت عملکرد

افزایش دقت عملکرد ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، مزایای بی شماری در این حوزه داشته و از سوگیری های اشتباه بخش امور مالی سازمان ها و اداره های بزرگ پیشگیری می کند. این برنامه کلیه خطاها و مشکلات موجود در حساب ها را مشخص کرده و از بروز ناهماهنگی در این سیستم پیشگیری می کند. مشخص کردن برخی از خطاها و علامت گذاری خودکار آن ها در برخی از پلتفرم های هوشمند حسابداری از بار مسئولیت های حسابداران کم می کند. به همین دلیل برای افزایش اطمینان نسبت به محاسبات و برآوردهای مالی، باید حتما از یک برنامه هوشمند حسابداری استفاده کنید.

از طرفی می توان گفت، آموزش استانداردهای حسابداری یکی از مهمترین نکاتی است که یک حسابدار باید به آن توجه کند.

افزایش رقابت در حوزه حسابداری

تکنیک های هوش مصنوعی در عرصه حسابداری، رقابتی تنگاتنگ در میان حسابداران حرفه ای به وجود آورده است. در دنیای امروز برای این که در حوزه حسابداری حرفه ای شوید، اکتفا به روش های سنتی و قدیمی کافی نیست! حسابداران حرفه ای برای افزایش مهارت ها و توانمندی های خود از انواع ابزارها حسابداری استفاده می کنند. نرم افزارها و برنامه های هوشمند سازی شده بر اساس نوع مشاغل و وسعت آن ها انتخاب می شوند و مورد استفاده حسابداران قرار می گیرند.

با ارائه این پلتفرم های هوشمند دیگر نیازی به داشتن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در این حوزه نخواهید داشت. تنها با یادگیری نحوه استفاده از نرم افزارهای پیشرفته حسابداری می توانید وارد بازارهای کار مربوط به این حوزه شوید.

ایمنی داده های اطلاعاتی

یکی دیگر از مزایای کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری، امنیت داده های اطلاعاتی است. هر یک از داده های بخش امور مالی در نرم افزارهای حسابداری ثبت و ضبط می شوند و در سریع ترین زمان ممکن در دسترس قرار می گیرند. به این ترتیب دیگر نیازی به ذخیره سازی فیزیکی اسناد و پرونده های مالی نخواهید داشت.

جمع بندی

کاربردهای هوش مصنوعی در عرصه حسابداری مورد توجه بسیاری از مشاغل و کسب و کارها قرار گرفته اند. از این رو در بسیاری از شرکت ها و سازمان های امروزی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در این حوزه استفاده می شود که هر یک قابلیت های ویژه ای در اختیار کاربران قرار می دهند. شما می توانید انواع نرم افزارهای تخصصی حسابداری را برای انجام بهتر و دقیق تر امور محاسباتی خود به کار ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما