حسابدار عمومی کیست؟

حسابدار عمومی کیست؟

حسابدار عمومی کیست؟


تهیه صورت حسابهای مالیاتی، رسیدگی به امور مالی، دسته بندی انواع فعالیت های مالی و… توسط حسابداران عمومی انجام می شود. یک حسابدار عمومی برای رسیدگی به این امور دوره های متعددی را پشت سر گذاشته و به همین خاطر به خوبی وضعیت مالی سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی رسیدگی می کند. به این ترتیب تصمیم گیری های مدیریتی ارتقا یافته و عملکرد سازمان در زمینه امور مالی بهتر و مطلوب تر خواهد شد.

آشنایی با مفاهیم و استانداردهای حسابداری عمومی

در زمینه شغل حسابداری عمومی، مفاهیم و استانداردهای گوناگونی تعریف شده اند که در نظر گرفتن هر یک از آنها برای رسیدگی بهتر به مجموعه وظایف این حوزه های شغلی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این زمینه مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها برای گزارش دهی اصولی در حوزه امور مالی مورد توجه قرار می گیرند. موضوعاتی مانند گزارشگری مالی، مفاهیم پایه حسابداری و دوره های مالی و… در این زمینه مورد توجه هستند.

در صورتی که از دوره های تخصصی حسابداری و نرم افزار حسابداری استفاده کنید، یادگیری این قوانین و استانداردها ساده تر می شود. یک حسابدار عمومی با استفاده از جدیدترین متدها و نرم افزارهای حسابداری به امور مربوطه می پردازد. به این ترتیب کیفیت عملکرد او در این حوزه افزایش می یابد. استانداردهای حسابداری امور در سازمان ها کمک می کند تا تدوین گزارشات مالی یکپارچه سازی شده و کیفیت بیشتری داشته باشد. به این ترتیب نمایش اطلاعات مالی بهتر و دقیق تر انجام می گیرد. با این روش ها مقایسه استانداردهای مالی شرکت ها و سازمان ها نیز کار ساده تری خواهد بود.

آشنایی با مفاهیم و استانداردهای حسابداری عمومی

شغل حسابداری عمومی چیست؟

حسابدار عمومی فردی متخصص در امور حسابداری و مالیات است که به نرم افزارهای پیرامون این حوزه تسلط دارد. مدیریت امور مالی و حسابداری زیر نظر این افراد متخصص و حرفه ای ساده تر انجام می شود. این افراد اغلب گواهینامه های معتبر حسابداری را در کنار مدارک مرتبط در دسترس داشته و آزمون های مرتبط را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در این حوزه آزمون های معتبری در سر تا سر کشور ما برگزار می شوند که از میان آن ها می توان به آزمون cpa اشاره کرد که اعتبار بسیار بالایی داشته و برای تعیین برترین حسابداران مالی انجام می گیرد.

شخصی که این مدارک را در دسترس دارد مهارت های کافی و توانمندی قابل توجهی در زمینه رسیدگی به امور مالی و مفاهیم مرتبط با آن خواهد داشت. شغل حسابداری عمومی اغلب با نوع اختصاصی این فرایند مقایسه می شود. در سازمان ها و شرکت ها حسابداران عمومی و خصوصی به صورت حرفه ای فعالیت های مربوط به امور مالی را انجام می دهند. در هر یک از این مشاغل از اصطلاحات و مفاهیم به خصوصی استفاده می شود که وجه تمایز بین دو این شاخه را مشخص می کنند. حسابداران عمومی اغلب با در دست داشتن گواهینامه ها و مدارک معتبر به فعالیت میپردازند و با صنایع مختلف آشنایی دارند.

این دسته از حسابداران با شرکت های بسیاری در ارتباط بوده و به امور مالی هر یک از آن ها به صورت مجزا رسیدگی می کند. به همین خاطر حوزه فعالیت های حسابداران عمومی مجزا از حسابداران خصوصی خواهد بود.

حسابدار عمومی چه اقداماتی انجام می دهد؟

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های یک حسابدار عمومی باید مجموعه اقداماتی که هر یک از این حیطه های شغلی برای رسیدگی به وظایف خود انجام می دهند، بررسی کنید. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  • اولین اقدام هر یک از این حسابداران استفاده از نرم افزارهای تخصصی حسابداری است که در سال های اخیر به میزان قابل توجهی در میان مردم و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در آموزش حسابداری و نرم افزار حسابداری این آموزه ها به صورت جامع و کامل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
  • یک حسابدار عمومی با مشتریان مختلف در ارتباط بوده و برای مصاحبه با هر یک از آن ها آمادگی دارد. وسعت شغل حسابداران عمومی اغلب بیشتر از حسابداران خصوصی است.
  • یکی از مجموعه اقدامات مهمی که توسط حسابداران عمومی انجام می شود، سفر به محل استقرار شرکت ها است. انجام فعالیت های مالی از راه دور یکی از مهمترین وظایف حسابداران عمومی است. این دسته از افراد برای رسیدگی به برخی امور به محل شرکت مورد نظر سفر می کنند.
  • این دسته از حسابداران در فرایند اعتبار سنجی مشارکت دارند.
  • حسابداران عمومی در افشاگری های مالی نیز فعالیت های مثبتی انجام می دهند.
  • تحلیل سیستم های حسابداری زیر نظر حسابداران عمومی به سهولت انجام می شود.

مطلب پیشنهادی: کاربرد حسابرسی عمومی در زمینه ی بحران اقتصادی

مزایای حسابداری عمومی

مجموعه اقدامات یک حسابدار عمومی مزایای بی شماری برای کسب و کارها و صنایع مختلف به همراه دارد. یک شرکت با داشتن یک حسابدار عمومی به صورت تخصصی تر امور مالی و اداری خود را کنترل می کند. به همین سبب وجود یک حسابدار عمومی در این زمینه اهمیت دارد. حسابدار عمومی اغلب صلاحیت آموزشی قابل توجهی دارد و با کسب آموزه ها و اطلاعات کافی برای شرکت ها و سازمان های مربوطه فعالیت می کند.

به همین خاطر مجموعه فعالیت های این افراد قابل اعتمادتر خواهد بود. این حسابداران گواهی های لازمه را در اختیار داشته و پس از اتمام دوره های تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند. خصوصیات شخصیتی قوی این حسابداران نیز از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود و سبب افزایش توانمندی های آن ها می شود. هر یک از این حسابداران با بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در ارتباط بوده و مهارت های اجتماعی قوی دارند.

مزایای حسابداری عمومی

وظایف حسابدار عمومی

حسابدار عمومی وظایف مهمی بر عهده دارد. به همین خاطر حضور هر یک از این افراد در حوزه های شغلی مختلف ضرورت دارد. با حضور آن ها رسیدگی به امور مالیاتی کسب و کارها نیز با نهایت دقت انجام خواهد شد. برخی از مهمترین وظایف حسابداران عمومی را در زیر مشاهده می کنید:

  1. آماده سازی کلیه صورتحسابهای مالیاتی مشتریان بر عهده حسابداران عمومی قرار دارد. هر یک از این صورتحساب ها زیر نظر حسابداران بازبینی نیز خواهند شد.
  2. این افراد وظیفه دریافت گواهی های ارزش افزوده را به خوبی انجام می دهند.
  3. پشتیبانی از دستگاه های ورود و خروج در سازمان ها و اداره ها نیز بر عهده حسابداران عمومی است.
  4. هر یک از این حسابداران پیگیری پرونده های مالیاتی را به خوبی انجام می دهند.
  5. مشاوره های حسابرسی هر یک از این افراد با تجربه و ماهر نیز یکی از مهمترین خدمات آن ها در سازمان ها و شرکت ها به شمار می رود.
  6. ارائه مشاوره در خصوص امور سرمایه گذاری، افزایش درآمد کسب و کارها و… نیز در میان وظایف این افراد طبقه بندی می شود.

یکی از مهمترین وظایف یک حسابدار، ثبت نام در سامانه مودیان است، زیرا این فرد باید توانایی کار کردن با این سامانه را داشته باشد.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با وظایف و مجموعه اقدامات یک حسابدار عمومی در کسب و کارهای امروزی نکاتی را بررسی کردیم. هر یک از این افراد وظایف به خصوصی را بر عهده دارند. حیطه شغلی این افراد در سازمان ها و شرکت های گوناگون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با حضور آن ها رسیدگی به بسیاری از امور مالی و درآمدهای شرکت ها و سازمان ها ساده تر می شود. هر یک از این حسابداران مدارک و گواهینامه های معتبری را در دسترس داشته و مهارت های مربوط به انجام امور مالی و حسابرسی را کسب کرده اند. اگر می خواهید به یک حسابدار عمومی حرفه ای تبدیل شوید باید نرم افزار حسابداری را به صورت تخصصی دنبال کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما