تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی چیست ؟

تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی چیست ؟

بررسی تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی برای حسابداران تازه کاری که به دنبال انتخاب مسیر کاری و فعالیت های حرفه ای خود هستند اهمیت بسیار زیادی دارد. این دو راهی بزرگ هر حسابداری را به چالش می کشد. در این خصوص بررسی ویژگی های اخلاقی، شخصیتی و… برای هر یک از بخش های خصوصی و عمومی حسابداری مورد توجه قرار می گیرند. در این خصوص باید حتما به انتظارات شغلی خود از فعالیت های حرفه ای در حوزه حسابداری دقت داشته باشید. در این بخش برخی از تفاوت های این دو شاخه حرفه ای را بررسی می کنیم.

آشنایی با اهداف حسابداری عمومی

تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی با بررسی اهداف هر یک از این شاخه ها مشخص می شود. برای ارزیابی ویژگی های شغلی هر یک از این دسته بندی ها باید به صورت مجزا به آن ها بپردازیم. به طور کلی حسابداران عمومی به عنوان یک شخص ثالث در کنار کسب و کارها حضور به عمل آورده و به تحلیل و بررسی صورتحساب های مالی می پردازند.

حضور این افراد برای ایجاد وجهه ای قانونی به فعالیت های مالی کسب و کارها انجام می شود. حسابداران عمومی فعالیت های ممیزی و مشاوره های مالیاتی را با دقت عمل بالایی انجام می دهند. این فعالیت ها توسط موسسات مالی و حسابداری به سهولت در دسترس شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می گیرند. حسابدار عمومی اغلب با تعداد قابل توجهی از مشتریان و صنعتگران در ارتباط هستند.

آشنایی با اهداف حسابداری عمومی

آشنایی با اهداف حسابداری خصوصی

یکی دیگر از شاخه های حسابداری، حسابداری با روش های خصوصی است. در این روش از حسابداری شخص مورد نظر در یک شرکت یا سازمان به صورت اختصاصی استخدام شده و به دنبال منافع مالی سازمان مورد نظر است. کلیه مسائل درونی شرکت در زمینه امور مالی از وظایف حسابدار خصوصی محسوب شده و به عنوان هدف این حسابداران تلقی می شود. فعالیت های حسابداران عمومی شرکت اغلب زیر نظر حسابدار خصوصی کنترل شده و بازبینی می شوند.

به این ترتیب رسیدگی به کلیه امور مالی و ثبت صورتحساب ها زیر نظر این حسابداران اختصاصی ساده تر انجام می گیرد. تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی به نحوه ارزیابی پرونده های مالی توسط هر یک از این حسابداران مربوط می شود. به طور کلی هر یک از این حسابداران در بخش های عمومی و خصوصی باید با روابط عمومی بالایی در محل کار خود حاضر شوند. هر یک از آن ها در هر دو بخش با ارقام و اعداد بسیاری سر و کار دارند باید به خوبی به این امور محاسباتی رسیدگی کنند.

مطلب پیشنهادی: 7 ویژگی یک نرم افزار حسابداری خوب

کاربرد حسابداری عمومی

برای بررسی هر چه بهتر تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی باید به کاربردهای حضور هر یک از این شاخه های شغلی در شرکت ها و سازمان ها نیز دقت داشته باشید. کارایی حضور حسابداران عمومی بیشتر در زمینه های زیر است:

  • در مبحث آموزش این حسابداران وظیفه تحلیل سیستم های حسابداری و اعتبار سنجی مربوط به آن ها را بر عهده دارند. این حسابداران برای افشاگری از پرونده های فساد مالی نیز استخدام می شوند و فعالیت آن ها در این حوزه مورد توجه قرار دارد.
  • ماهیت کاری هر یک از این حسابداران به گونه ای است که با صنایع گوناگون در ارتباط بوده و دایره ارتباطی وسیعی با این فعالیت ها دارند. این حسابداران به صورت حضوری و غیر حضوری با هر یک از این کسب و کارها همکاری می کنند.
  • هر یک از این حسابداران وظیفه سفر به محل استقرار شرکت ها و مراکز مورد نظر برای رسیدگی به امور مالی آن ها را بر عهده دارند. به همین خاطر برای فعالیت در این زمینه ها باید حتما به این وظایف نیز دقت داشته باشید.
  • هر یک از این حسابداران در زمان دریافت پروژه های کاری ساعت های مدیدی به فعالیت میپردازند تا نتیجه مطلوب کارفرما حاصل شود.
  • از دیگر وظایف این حسابداران برگزاری جلسات مشاوره با صنایع مختلف و ارائه مشاوره های مالیاتی به هر یک از آنها است. یک تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی سهولت در مصاحبه و ایجاد آمادگی های شخصیتی برای انجام مداوم این فعالیت ها است.

مطلب پیشنهادی: کاربرد حسابرسی عمومی در زمینه ی بحران اقتصادی

کاربرد حسابداری خصوصی

وظایف یک حسابدار خصوصی و کاربردهای حضور او در عرصه های مالی و فعالیت های کسب و کارها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر قصد استخدام این حسابداران را دارید بد نیست که با برخی از ویژگی ها و کاربردهای این حیطه های شغلی آشنایی داشته باشید:

  • در بخش اول مبحث آموزشی این حسابداران مورد توجه قرار می گیرد؛ هر یک از آن ها در خصوص ثبت انواع تراکنش های مالی و در نهایت تهیه صورتحساب های مالیاتی مربوط به آن ها در شرکت ها و مراکز مختلف فعالیت می کنند. به این ترتیب با حضور آن ها رسیدگی به امور مالیاتی مشتریان بسیار ساده تر خواهد شد.
  • این افراد در خصوص صنایع مرتبط با فعالیت های خود اطلاعات جامعی به دست می آورند. البته میزان ارتباطات این حسابداران با صنایع مختلف به اندازه حسابداران عمومی وسیع و گسترده نیست.
  • این افراد محل کار ثابتی دارند و اغلب نیازی به سفرهای دور و دراز برای رفتن به محل کار خود نخواهند داشت. هر یک از آن ها با مدارک تحصیلی و شغلی متعددی فعالیت خود را آغاز می کنند که یک امتیاز برای شرکت و سازمان مورد نظر برای ارتقای سطح رسیدگی به امور مالی محسوب می شود.
  • این افراد برای پرس و جو و آمارگیری از سازمان های مرتبط آمادگی دارند و این قبیل ویژگی های شخصیتی را در خود پرورش می دهند.

کاربرد حسابداری خصوصی

جمع بندی

در این بخش در رابطه با مهمترین تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی و وظایف و کاربردهای حضور هر یک از این حسابداران اطلاعاتی را بررسی کردیم. برای بهره وری بهتر از مهارت های هر یک از این حسابداران باید به ویژگی های بخش های عمومی و اختصاصی حسابداری آشنایی داشته باشید. هر یک از این حسابداران مهارت های شغلی، شخصیتی، ارتباطی و… خاص خود را دارند. به همین خاطر نوع فعالیت های هر یک نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. الزامات شغلی هر یک از این مشاغل نیز با یکدیگر کاملا متفاوت است. به همین خاطر برای حضور در هر یک از این عرصه های شغلی باید به اطلاعات اولیه مورد نیاز هر یک تسلط داشته باشید. برای اینکه بتوانید به یک حسابدار حرفه ای در هر زمینه ای تبدیل شوید، باید نسبت به آموزش در نرم افزار حسابداری اقدام کنید.

اما باید بدانید که آشنایی با سامانه مودیان به عنوان یک حسابدار برای شما الزامی است و باید دیر یا زود نسبت به ثبت نام در آن اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما