جرائم سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

جرائم سامانه مودیان

جرائم سامانه مودیان


سازمان امور مالیاتی کشور برای اینکه فرآیند دریافت سند‌های مالی مودیان و همچنین صادر کردن برگه‌ی تشخیص مالیاتی را بتواند به صورت یکپارچه انجام دهد قانون جدیدی را ایجاد کرده و در حال اجرای این قانون می‌باشند. این قانون، قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌باشد.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم تمام افراد حقیقی یا حقوقی که به فعالیت‌های صنفی و غیرصنفی مشغولند، لازم است که حتما حساب کاربری در سامانه مودیان مالیاتی افتتاح کنند. همانند دیگر قوانین مالیاتی که عدم رعایت آن‌ها با جرائمی همراه است، سرپیچی کردن  و عدم اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی همچون دیگر قوانین جرائمی را به همراه دارد.

در ادامه بیشتر درباره‌ی جرائم سامانه مودیان و همچنین جرائم پایانه‌های فروشگاهی صحبت می‌کنیم. در صورتی که تمایل دارید  می‌توانید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

جرائم سامانه مودیان مالیاتی

جرائم سامانه مودیان در قانون مودیان مالیاتی بسیار زیاد و متعدد است. این جرائم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و لازم است که با تمامی آن‌ها آشنا شوید. در این قسمت توضیحاتی را درباره این جرائم برای شما بیان می‌کنیم.

جهت اطلاع از قوانین سامانه مودیان کلیک نمایید

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

این جریمه مشمول افرادی است که نسبت به فراخوانی که در سامانه مودیان زده می‌شود، بی توجهی می‌کنند و در سامانه ثبت نام نمی‌کنند.

در صورتی که افراد در سامانه مودیان، پایانه‌های فروشگاهی، شناسه‌ی یکتای مالی، حافظه مالیاتی و واگذار کردن آن به دیگران خودداری کنند جریمه‌ای که شامل حال آن‌ها می‌شود معادل ۱۰ درصد از کل مبلغ فروش آن‌ها و یا ۲ میلیون تومان وجه نقد، با توجه به این مورد که کدام یک از این دو مورد بیشتر است، می‌شوند.

این افراد علاوه بر اینکه جریمه می‌شوند، دیگر نمی‌توانند از طرح‌های تشویقی مالیاتی همچون نرخ صفر مالیاتی استفاده کنند.

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

جهت آموزش ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی کلیک نمایید

جریمه عدم اعلام شماره حساب‌های بانکی تجاری

یکی دیگر از جریمه‌هایی که برای مودیان وجود دارد و در سامانه جرائم پایانه‌های فروشگاهی و مودیان یادداشت شده است مربوط به این موضوع می‌باشد. اگر مودیان دارای حساب‌های بانکی تجاری باشند و از اعلام آن به سازمان امور مالیاتی سر باز بزنند و آن را مخفی کنند، در صورت آشکار شدن جریمه می‌شوند.

تراکنش‌هایی که در این حساب اتفاق می‌افتد در صورتی که نیاز باشد به عنوان یک معیار کنترلی برای اینکه از فرار‌های مالیاتی جلوگیری شود و همچنین تطبیق دادن آن با اظهارنامه رد شده توسط مودیان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر مودیان از ثبت کردن حساب تجاری خود خودداری کنند باید جریمه ای را بپردازند. این جریمه برابر است با ۱۰ درصد از عملکردهای مالی که با این حساب انجام شده است و آن‌ها ملزم به پرداخت این جریمه می‌باشند.

 

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

 

جریمه عدم ارائه صورتحساب چاپی فروش به خریدار

یکی دیگر از جرائم سامانه مودیان، جریمه مربوط به عدم ارائه صورتحساب چاپی فروش به خریدار است. با توجه به ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون مودیان مالیاتی، هر معامله‌ای که مودیان انجام می‌دهند باید باید در قالب در نظر گرفته شده یعنی در قالب صورتحساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان و همچنین پایانه‌های فروشگاهی ثبت شده و همچنین تایید شود.

علاوه بر موضوعی که در بالا گفتیم فروشنده وظیفه دارد که یک نسخه چاپ شده از صورتحساب مشتری را به همراه تمامی موارد خریداری شده به خریدار تحویل بدهد. در غیر این صورت یکی از جرائم پایانه‌های فروشگاهی را مرتکب می‌شود.

اگر صورتحساب الکترونیکی و چاپی فروش در اختیار خریدار قرار نگیرد و یا نسخه ای که برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده است با صورتحساب خریدار متفاوت بوده و یا مخدوش شده باشد،جریمه‌ای که باید بپردازد برابر است با ۲ درصد از کل ارزش معامله‌ای که مودیان با خریدار داشته است. این جریمه از جرائم پایانه‌های فروشگاهی و جرائم سامانه مودیان نیز دارای اهمیت زیادی می‌باشد.

جریمه عدم ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان

یکی از مواردی که مودیان ملزم به انجام آن هستند این مورد است که باید حتما صورتحساب‌‌ الکترونیکی در بانک خودشان را در مهلتی که سازمان امور مالیاتی کشور مشخص کرده است، در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ثبت کرده و ارسال کنند.

اگر مودیان نسبت به ارسال کردن صورتحساب الکترونیکی خود امتناع کند، برای او جریمه در نظر گرفته می‌شود. میزان این جریمه از جرائم سامانه مودیان و جرائم پایانه‌های فروشگاهی برابر است با ۱۰ درصد ارزشی که کل آن صورتحساب الکترونیکی دارد و یا ۲ میلیون تومان جریمه نقدی. انتخاب هر یک از این جریمه‌ها بر اساس این است که مبلغ کدام یک بیشتر می‌شود.

جریمه عدم ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان

جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

در صورتی که یک واحد تجاری تعطیلی موقت یا دائمی داشته باشد و یا فعالیت تجاری آن واحد منحل شده باشد، با توجه به موردی که در ماده ۲۲ قانون سامانه مودیان بیان شده است، اگر این موارد را پنهان کند و آن‌ها را در سامانه مودیان گزارش نکند باید جریمه ای را پرداخت کند.

این جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد تجاری معادل ۱ درصد مبلغ فروشی است که گزارش نشده و مودیان ملزم به پرداخت آن هستند.

درخواست دمو

قوانین مربوط به بخشودگی جرایم مالیاتی سامانه مودیان

با وجود جرائم سامانه مودیان و همچنین جرائم پایانه‌های فروشگاهی، ضوابطی و قوانینی وجود دارد که می‌توان با توجه به آن‌ها از بخشودگی جرائم مالیاتی سامانه مودیان استفاده کرد.

قوانین سامانه مودیان مالیاتی را در اینجا بخوانید

در ضوابط شماره ۱ و ۲ ماده ۲۲  قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که در خصوص بخشودگی جرائم پایانه‌های فروشگاهی و جرائم سامانه مودیان می باشد، مواردی بیان شده که در زیر آن‌ها را جهت آشنایی شما و آگاهی از آن‌ها، بیان می‌کنیم.

در تبصره ۱ بیان شده که جریمه‌هایی ثابتی که در این قانون وجود دارد، با توجه به نرخ تورمی که در هر سال وجود دارد و همچنین با توجه به  آخرین اعلامیه‌ی بانک مرکزی، بوسیله سازمان امور مالیاتی بیان شده و به اطلاع همه می‌رسد.

در تبصره ۲ نیز بیان شده که سازمان امور مالیاتی اجازه ندارد که بیشتر از ۵۰ درصد از جریمه‌هایی که موضوع این ماده هستند را بر اساس ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم بخشیده و از آن‌ها چشم پوشی کند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جرائم سامانه مودیان و همچنین جرائم پایانه‌های فروشگاهی آشنا کنیم. شما با آگاهی و آشنا بودن با این موضوعات راحت تر می‌توانید در برخورد با آن‌ها تصمیم گرفته و بهترین کار را انجام دهید.

از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید  و زمانی را صرف خواندن آن کردید، از شما به صورت ویژه تشکر می‌کنیم و امیدواریم مطالب بازگو شده مفید بوده باشد. از طرفی پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد اهداف خود از نرم افزار حسابداری گیتی حساب استفاده کنید.

همچنین می توان اضافه کرد که استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی هم پیشنهاد می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما