نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی در سال 1402

شناسه یکتای مالیاتی

شناسه یکتای مالیاتی


از جمله شناسه های که در سازمان امور مالیاتی کاربرد دارد و در سامانه مودیان رایگان مورد استفاده قرار میگیرد، شناسه یکتای حافظه مالیاتی میباشد که یک کد شش کاراکتری تشکیل شده از اعداد و حروف انگلیسی میباشد. پس ازثبت نام در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه، کد شناسه یکتای مالیاتی برای هر مودی ارسال میگردد. با دریافت شناسه یکتای مالیاتی است که دیگر انتقال صورتحساب ها به سامانه مودیان و ثبت اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی به سهولت قابل انجام خواهد بود.

ذکراین نکته در ابتدای مقاله ضروری است که بدانید هدف از کد شناسه یکتای مالیاتی، تشخیص فاکتورهای مختص به هرمودی میباشد به اینصورت که شناسه یکتا مالیاتی همراه با تاریخ حساب به سریال فاکتور یک کد کنترلی به ازای هر فاکتور یک شماره منحصر به فرد تولید می‏‌کند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شناسه‌ منحصر به فرد مالیاتی متفاوت است. شناسه منحصر به فرد با دارای ۲۲ کاراکتر است، که در پایانه فروشگاهی به صورت یکتا تولید میشود و برای هر صورتحساب ایجاد می‌شود اما شناسه یکتای حافظه مالیاتی یکی از اجزای شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی است و یک کد شش کاراکتری است که شامل اعداد و حروف انگلیسی می‌‏باشد و با کمک آن‌ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تشخیص دهد صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

نکات شناسه یکتای مالیاتی

1- کد شناسه مالیاتی به صورت کاملا محرمانه تنها به یک فرد یا شرکت اعلام می‏‌شود و شما نیز نباید آن را در اختیار افراد دیگر قرار دهید.

2- مودیان عزیزی که از نرم‏ افزارهای حسابداری استفاده می‏‌کنند؛ باید شناسه مالیاتی را در قسمت مربوطه وارد نمایند.

3- درصورتی میتوانید برای مشتریانتان صورتحساب صادر نمایید که، شناسه یکتای حافظه مالیاتی داشته باشید.

4- در صورتی که نحوه ارسال صورت حساب ” توسط شرکت معتمد/ سامانه های دولتی با کلیدمؤدی ” انتخاب شود همانند ارسال صورت حساب” توسط مؤدی ” است و اگر ارسال” توسط شرکت معتمد/ سامانه های دولتی با کلید شرکت معتمد/ سامانه های دولتی ” انتخاب شود نيازی به ثبت کلید عمومی نیست.

مراحل دریافت شناسه یکتای مالیاتی در سال 1402

 

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در سال 1402

پیش از شروع به دریافت شناسه یکتا مالیاتی، به یک سری فایل و کد از جمله فایل گواهی مهرسازمانی یا همان CSR ( برای این کار می‌توانید از نرم افزارهای رایگان موجود در بازار استفاده نمایید)، کلید عمومی و کلید خصوصی احتیاج دارید که نسبت به دریافت آنها میبایست اقدام کرده باشید.

۱- وارد کارپوشه خود درسامانه مودیان شوید وپرونده مالیاتی خود را انتخاب نمایید

جهت این امر ابتدا میبایست در اینترنت وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید و بر روی گزینه “ورود به کارپوشه” کلیک کنید. سپس از میان پرونده ها، پرونده‌ مالیاتی که می‌خواهید برای آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنید را انتخاب کنید

۲- وارد بخش عضویت شوید و گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی را انتخاب نمایید

در داشبورد سمت راست کارپوشه تان، بخش عضویت،  بر روی گزینه “شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی” کلیک کنید و بر روی دکمه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” کلیک نمایید.

۳- تعیین نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

درمرحله 3 باید مشخص نمایید، که از چه روشی ارسال صورت‌حساب الکترونیکی شما انجام می‌شود.

الف) ارسال مستقیم توسط مؤدی(از طریق نرم افزار حسابداری)

ب) ارسال توسط شرکت های معتمد

ج) ارسال توسط سامانه های دولتی

۴– ساخت فایل کلید عمومی و بارگذاری آن در سامانه

مرحله 4 مختص بارگذاری فایل کلید عمومی است که قبلاً از طریق سایت www.gica.ir میبایست دریافت کرده باشید.

۵- شعب مرتبط با شناسه یکتا را انتخاب نمایید

در این مرحله اطلاعات مربوط به کد پستی و آدرس شما نمایش داده می‌شود. در صورت درست بودن این اطلاعات به مرحله بعد بروید.

۶- تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا

این مرحله که اختیاری هم میباشد مختص مودیانی است که از پایانه فروشگاهی خاصی مانند دستگاه کارتخوان، درگاه پرداخت یا . . .  استفاده می‌کنند، در این قسمت میبایست اطلاعات مربوطه را انتخاب و روی دکمه بعدی کلیک کنید.

۷- ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی

این مرحله هم مانند مرحله6 اختیاری میباشد و باید اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی خود را وارد کرده و دکمه بعدی را انتخاب نمایید.

۸- مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن

در مرحله بعدی اطلاعات ثبت شده را بررسی کنید در صورت نبود مشکل دکمه اتمام را انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است که دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی کاملا قانونی بوده و با توجه به ماده 1 قانون پایانه‌‏های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، مودیان حقیقی و حقوقی که در سامانه مودیان ثبت نام کرده اند باید نسبت به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را اقدام نمایند، درغیر این صورت مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

فعالسازی شناسه یکتای مالیاتی

غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی

اگر قصد غیرفعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دارید میبایست در هر ردیف با کلیک روی آیکون X شناسه یکتای حافظه مالیاتی شما غیر فعال خواهد شد. دقت نمایید که با غير فعال کردن شناسه یکتای حافظه مالياتی، شناسه مورد نظر از پرونده مودی حذف نمی‌شود و به مودی دیگری تخصيص داده نمی‌شود و با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی جدید، شناسه غیر فعال شده مجدد فعال می‌شود. در حال حاظر هم شم میتوانید، تا ۷۰ شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت نمایید

نکته 1: اگر شناسه یکتا توسط شرکت معتمد پشتیبانی شود، غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی مانند حذف شرکت معتمد انجام می‌شود.

نکته 2: اگر شناسه یکتا توسط مودی پشتیبانی شود با انتخاب گزینه حذف عملیات غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی انجام می‌شود.

نکته : باغیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی، ابزارهای پرداختی متصل به آن به شناسه یکتای حافظه مالیاتی دیگری متصل می‌شوند تا فعال باشند.

مطلب پیشنهادی: مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات در سال 1402

پس از اخذ شناسه یکتای مالیاتی میبایست نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات خود اقدام نمایید. جهت این امرهم ابتدا باید وارد سایت www.tax.gov.ir ‏‌شوید، سپس گزینه دریافت شناسه کالا و خدمات را از پایین سامانه، انتخاب نمایید

(در این قسمت باید بسته به نوع خدماتی که ارائه می‏‌دهید، گزینه خدمت یا کالا و یا هر دو را انتخاب کنید و آن را دانلود نمایید.)

از این بعد زمانی که قصد دارید تا در سامانه مودیان صورتحساب های خود را ارسال نمایید، شناسه 13 رقمی را وارد می‌‏کنید.

ذکر 2 نکته زیر در زمان وارد کردن شناسه کالا و خدمات ضروری است:

1) بسته به اینکه کالای شما داخلی باشد یا وارداتی، دارای شناسه متفاوتی خواهند بود نوع کالا در حالت داخلی و وارداتی دارای شناسه جداگانه است، و در صورتی که از یک کالا هم داخلی دارید و هم وارداتی دارید، باید شناسه‌‏ها را به صورت جداگانه و تفکیک شده وارد نمایید.

2) کالاهایی هستند که دارای مالیات بر ارزش افزوده برای فروش می‌‏باشند و بعضی هم ازاین مالیات معاف هستند. اگر شما به اشتباه برای کالایی که معاف از ارزش افزوده است این مبلغ را اضافه کنید، مشمول جرایم مالیاتی خواهید شد و اگربرای کالایی که مالیات بر ارزش افزوده دارد، این مبلغ را اضافه نکنید، به صورت خودکار از حساب شما کسر می‏‌گردد.

 

درخواست دمو

 

یک حسابدار حرفه ای، باید با نرم افزار حسابداری، نحوه کار با آن و انجام فعالیت های مربوط به آموزش آن اشنا باشد زیرا این کار یکی از ضروریت هاست. همچنین می توان اضافه کرد که استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار حسابداری تولیدی و صنعتی هم پیشنهاد می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما