مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی


بحث مالیات بدون شک برای افرادی که مدیرعامل شرکتی هستند و یا مدیریت امور حسابداری و مالی را بر عهده دارند، مورد مهمی است که نیاز به توجه ویژه ای دارد. در حقیقت مالیات را می توان نوعی هزینه اجتماعی دانست که تمامی افراد جامعه برای بهره مندی از منابع و امکانات کشور، موظف به پرداخت آن هستند. با جمع آوری مالیات دولت ها می توانند این منابع و امکانات را جایگزین کرده و رفاه آحاد ملت را تامین نمایند. در این مقاله روش های استعلام و مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی را بیان می کنیم.

سوابق مالیاتی

پرداخت مالیات باید به صورت سالانه انجام بگیرد. در صورتی که اشخاص حقوقی و حقیقی در این مورد کوتاهی کنند، علاوه بر اینکه مجبور به پرداخت بدهی خود خواهند بود، باید جریمه تعیین شده ای را که اداره مالیات تعیین می کند را نیز پرداخت کنند. در صورتی که شخص حقیقی و یا حقوقی به تعهدات خود پایبند نبوده و مالیات سالیانه خود را تا به حال پرداخت نکرده باشد، نخست باید سوابق مالیاتی خود را استعلام نماید تا بتواند مبلغ نهایی را پرداخت کند.

در گذشته سیستم مالیاتی به این شکل اداره می شد که افراد برای تعیین مبلغ مالیات خود باید به اداره مالیات مراجعه می کردند. این مساله ممکن بود فرد را با مشکلاتی مثل سلایق مختلف مشاوران در مجموعه مالیاتی مواجه نماید. علاوه بر این در صورت وجود بدهی مالیاتی، فرد بدهکار نمی توانست از تسهیلات دولتی استفاده کرده و یا از حقوق شهروندی بهره ببرد.

از سال 1400 قوانین جدیدی در حوزه امور مالیاتی در کشور به تصویب رسیده است که توانسته کار مودیان مالیاتی را در دسترسی به سوابق مالیاتی ساده تر نماید. اکنون مودیان مالیاتی در هر ساعتی از شبانه روز و در هر موقعیت جغرافیایی می توانند به سامانه استعلام بدهی مالیاتی، مراجعه و در قالب طرح های مختلف الکترونیکی برای اطلاع از بدهی خود و پرداخت آن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان رایگان

انواع سوابق مالیاتی

همان طور که اشاره شد سوابق مالیاتی اکنون از طریق سامانه الکترونیکی امکان پذیر است و نیازی به مراجعه حضوری نیست. استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی در این سامانه به 4 روش مختلف امکان پذیر خواهد بود که تنها نیاز به یک سیستم الکترونیکی دارد. این 4 روش عبارتند از:

  • استعلام بدهی مالیاتی و مشاهده سوابق مالیاتی از طریق کد ملی
  • مشاهده سوابق مالیاتی و اطلاع از بدهی توسط شناسه ملی
  • مراجعه به برخی از سایت های معتبر به منظور استعلام بدهی های مالیاتی
  • دسترسی به سوابق مالیاتی و مشاهده بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و اصنافی که مالک مغازه هستند توسط نرم افزار های مالیاتی پروانه کسب

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی نیز امکان پذیر است. در این روش اشخاص می توانند با درج اطلاعات خود، وارد پنل کاربری خود شده و از این طریق از سوابق مالیاتی خود مطلع گردند. به عبارت دیگر اداره مالیاتی، سامانه ای را طراحی نموده است که استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی در آن انجام می گیرد.

برای استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی، شما باید وارد سایت my.tax.gov.ir شده و اطلاعات خود را در آن ثبت کنید. پس از آن لازم است رمز عبور و کد ملی خود را به همراه کد تصویری وارد کنید تا بتوانید به پنل کاربری خود وارد شوید. حالا و در پنل کاربری می توانید اموری مانند استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی، اظهارنانه ها، ابلاغیه های الکترونیکی، مشاهده فیش های پرداختی درج شده و … را مشاهده و مطالعه کنید.

مشاهده و استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده و استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی

امروزه روش های اینترنتی و الکترونیکی گسترش یافته، به طوری که می توانید برای استعلام بدهی های مالیاتی و همچنین سوابق مالیاتی خود از روش های مختلفی استفاده کنید. همان طور که اشاره شد از سال 1400 و با راه اندازه سامانه الکترونیکی، نهادهای مختلف و افراد حقوقی و حقیقی می توانند از طریق 3 روش زیر برای استعلام سوابق مالیاتی شان اقدام نمایند:

  1. استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی:

    افراد حقیقی از این طریق می توانند تنها با وارد کردن کد ملی خود، بدهی و سوابق مالیاتی خود را مشاهده کنند.

  2.  استعلام سوابق مالیاتی با کد شناسه ملی:

    در این حالت نیز دستیابی به سوابق مالیاتی و مشاهده بدهی از طریق وارد کردن شناسه ملی انجام می گیرد.

  3. مراجعه به نرم افزارهای معتبری که می توانند در این خصوص و برای استعلام بدهی مالیاتی به شما کمک کنند.

استعلام مالیات با شناسه ملی

همان طور که اشاره کردیم استعلام بدهی مالیاتی از طریق شناسه مالیاتی امکان پذیر است. شرکت ها از این طریق می توانند از بدهی خود مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. البته باید دقت کنید که برای این منظور باید رمز عبور حساب کاربری شرکت را نیز علاوه بر شناسه ملی در اختیار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان

استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

از طریق استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی، دسترسی شما به بدهی ها و سوابق مالیاتی خودتان ممکن خواهد شد. برای این منظور می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا به سایت my.tax.gov.ir وارد شوید.
  2. برای ثبت نام باید اطلاعات شخصی خود را در بخش ثبت نام وارد کنید.
  3. پس از ثبت نام باید رمز عبور و کد ملی خود را نیز وارد کنید.
  4. در این مرحله باید کد امنیتی تصویری را در قسمت مشخص شده وارد کنید.
  5. حالا می توانید به پنل کاربری خود وارد شده و موارد مختلفی مانند ابلاغیه های الکترونیکی، سوابق مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی از طریق کد ملی، فیش های پرداختی الکترونیکی و … را مشاهده کنید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل مالیاتی در آینده، استعلام بدهی مالیاتی می تواند برای اشخاص حقوقی و شرکت ها اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. برای مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی می توان به شکل زیر اقدام نمود:

  1. وارد سایت tax.gov.ir شوید.
  2. اگر قبلا برای خود حساب کاربری ایجاد نکرده اید، باید در سامانه ثبت نام کنید.
  3. پس از ایجاد حساب کاربری و ورود به آن، در این مرحله باید اطلاعات شرکت خصوصی تان را وارد کنید.
  4. حالا می توانید در سایت به قسمت استعلام سوابق مالیاتی وارد شده و بدهی شرکت خود را استعلام کنید.
  5. در صورتی که به هنگام استعلام سوابق، متوجه بدهی مالیاتی خود شدید می توانید به صورت آنلاین آن را پرداخت کنید.
  6. اسناد مرتبط با پرداخت های مالیاتی شما و رسیدهای آن در حساب کاربری شما ثبت خواهند شد.
مشاهده و استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده و استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی

استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌های سهامی خاص

استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌های سهامی خاص نیز مانند استعلام بدهی شرکت های حقوقی انجام می گیرد. چرا که شرکت های سهامی خاص را می توان زیر مجموعه ای از شرکت های حقوقی دانست. در این مورد نیز شرکت های سهامی خاص می توانند با در اختیار داشتن اطلاعات شناسایی و شناسه ملی شرکت، به سامانه امور مالیاتی وارد شده و نسبت به استعلام و پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام نمایند.

در صورتی که شرکت بدهی مالیاتی داشته باشد این بدهی با ثبت در سابقه مالک شرکت، می تواند در آینده موجب بروز برخی مشکلات از قبیل محدودیت های شغلی و جریمه گردد.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی

اشخاص حقیقی برای استعلام بدهی مالیاتی خود می توانند از طریق کد ملی اقدام کنند. همان طور که می دانید مالیات بر مشاغل، مالیات بر درآمد، مالیات ملک و … همگی چند نمونه از مالیات هایی هستند که می تواند به افراد با مشاعل مختلف تعلق بگیرند.

توصیه می شود هر چند وقت یکبار به درگاه خدمات الکترونیک مراجعه کنید تا از وضعیت مالیاتی خود مطلع گردید. در این حالت می توانید از بدهی خود زودتر مطلع شده و برای پرداخت آن هر چه سریعتر اقدام نمایید تا مشمول پرداخت جریمه نشوید.

هر چند وقت از سوابق مالیاتی استعلام بگیریم؟

برای اطلاع از سوابق مالیاتی بهتر است به صورت سالانه برای استعلام از وضعیت مالیاتی خود اقدام کنید. همان طور که می دانید پرداخت به موقع مالیات می تواند شما را در جمع مشمولان معافیت قرار دهد. اما در عین حال افرادی که از پرداخت مالیات خودداری کنند، مشمول جریمه های سنگینی مانند مصادره اموال و یا ممنوع الخروج شدن خواهند شد.

اما باید بدانید که استفاده از نرم افزار حسابداری به عنوان یک فردی که با سامانه مودیان سر و کار دارد، برای شما الزامی است و باید دیر یا زود نسبت به آموزش در آن اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما