دلایل اصلی رویکرد استفاده از سامان مودیان

دلایل راه اندازی سامانه مودیان

دلایل راه اندازی سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیات


در سال های اخیر دولت با چالش های متعددی در زمینه رسیدگی به امور مالیاتی افراد رو به رو بوده است. به همین خاطر سامانه هایی در راستای رسیدگی بهتر به امور مودیان ایجاد شده اند. سامانه مودیان یک راهکار مهم برای رسیدگی بهتر به امور مالیاتی کسب و کارها و اصناف مختلف به شمار می رود. در این سامانه وصول مالیات ها با عادلانه ترین روش ها انجام می شود. دلیل راه اندازی سامانه مودیان رایگان پیشگیری از فرارهای مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت بوده است. همچنین شفاف سازی درآمدها و مالیات های مربوط به آن ها در این سامانه به خوبی انجام می شود.

سامانه مودیان مالیاتی

پیش از آن که به دلیل راه اندازی سامانه مودیان بهتر است با این سامانه بیشتر آشنا شویم. دولت همواره به دنبال رفع مشکلات مالیاتی مودیان بوده و در این زمینه از فناوری های جدید استفاده کرده است. سامانه مودیان با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات ساخته و طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. این سامانه جامع با استفاده از یک سیستم نرم افزاری تحت وب اداره می شود که امکاناتی برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی در اختیار کاربران قرار می دهد. در این پلتفرم می توانید، اطلاعات مالیاتی خود را به سادگی بارگذاری کنید.
دلیل راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی به جمع آوری ساده و سریع اطلاعات مالیاتی و وصول بدهی های مالیاتی اصناف مربوط می شود. در راستای شفاف سازی این امور این سامانه راه اندازی شده و در دسترس همه کاربران در سر تا سرکشور قرار دارد. در سال های اخیر بسیاری از کسب و کارها و اشخاص حقیقیو حقوقی ملزم به ثبت نام در این سامانه بوده و باید صورتحساب های خود را در زمان مقرر ارسال کنند. البته بخشودگی هایی نیز برای دیرکرد افراد در ثبت نام سامانه مودیان اعلام شد. بر مبنای این قوانین مدت زمان ارسال صورتحساب ها برای کاربران تمدید شده است.

درخواست دمو

 

دلیل اصلی راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی

دلیل راه اندازی سامانه مودیان به بسیاری از نکات مربوط می شود. برخی از این دلایل مربوط به سازمان امور مالیات کشور بوده و برخی به کاربران و مودیان مرتبط هستند. در این زمینه دقت عمل بالای سامانه مودیان در راستای جمع آوری داده های اطلاعاتی یکی از مهمترین دلایل استفاده از این قابلیت های جدید به شمار می رود. با وجود این سیستم های نرم افزاری هوشمند، صحت اطلاعات وارد شده بیشتر تایید می شود. به این ترتیب خطاهای انسانی از جانب کارکنان و کارشناسان سازمان امور مالیات نیز به حداقل می رسند.

سرعت عمل بالای این سامانه برای دریافت داده های مالیاتی و آماری نیز یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای استفاده از این سامانه به شمار می رود. به این ترتیب رسیدگی به امور مالی و مالیاتی بسیار ساده و سریع انجام می شود. استفاده از این سامانه به صورت صد در صد آنلاین انجام می شود؛ به این ترتیب سرعت عمل اجرای کار بیشتر از روش های فیزیکی قدیمی خواهد بود. این ابزارهای ارتباطی تعامل با مودیان سازمان امور مالیات را بسیار ساده تر کرده و به همین خاطر مورد توجه بسیاری از کسب و کارها و اصناف قرار دارد.

دلیل راه اندازه سامانه مودیان

چرا راه‌اندازی سامانه مودیان برای اقتصاد ایران حیاتی است؟

مهمترین دلیل راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی پیشگیری از فرارهای مالیاتی متخلفین بوده که در سال های اخیر در این زمینه مشکلات بسیاری ایجاد کرده اند. ساخت و احداث این سامانه مزایای بی شماری برای مودیان و سازمان امور مالیات داشته و در وقت، انرژی و زمان افراد صرفه جویی کرده است. پیاده سازی این سامانه و قوانین مربوط به پایانه های فروشگاهی مزایای بی شماری در اقتصاد کشور داشته و نظام اقتصادی مربوط به اصناف را با تغییرات جدی همراه کرده است. یکی از مهمترین تغییراتی که در این زمینه پدید آمده عدم نیاز به ارائه مدارک و اسناد در ارگان های مختلف است.

به علاوه با استفاده از این قوانین مهم کلیه کسب و کارها به صورت دقیق و شفاف صورتحساب ها و اظهارنامه های خود را ارائه کرده و هیچ مشکلی در روند پرداخت مالیات ها به وجود نمی آید. با پرداخت به موقع مالیات ها اقتصاد کشور رو به رشد و ترقی حرکت می کند.

مطلب پیشنهادی: مقایسه 5 نرم افزار محبوب سامانه مودیان

مزایای سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

با بررسی دلیل راه اندازی سامانه مودیان می توان به اهمیت وجود این سامانه در سرتاسر کشور و استفاده اصناف و اشخاص حقیقی و حقوقی از آن پی برد. برخی از مهمترین مزایای استفاده از این سامانه را در زیر مشاهده می کنید:

  1. پیشگیری از بروز تقلب در جریان پرداخت امور مالیاتی یکی از مهمترین مزایای استفاده از این سامانه در سر تا سر کشور به شمار می رود. به این ترتیب از بروز هر گونه تقلب در این حوزه پیشگیری خواهد شد.
  2. سهولت در پرداخت مالیات ها نیز یک دلیل راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی به شمار می رود. از طریق درگاه های آنلاین موجود در این سامانه پرداخت مالیات ها به صورت غیر حضوری و با ساده ترین روش ها انجام می گیرد.
  3. کاهش هزینه های مودیان و سازمان مالیات نیز از مزایای راه اندازی و طراحی سامانه مودیان به شمار می رود و در اقتصاد مودیان تاثیرگذار بوده است.

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

بر اساس قوانین تصویب شده در این حوزه بسیاری از اشخاص ملزم به حضور در این سامانه بوده و باید صورتحساب های خود را تا پایان تاریخ های مقرر صادر کرده و ارسال کنند. کلیه شرکت ها از سهامی عام گرفته تا سهامی خاص و مسئولیت محدود باید حتما در سامانه مودیان ثبت نام کنند. فعالان اقتصادی مستقر در مناطق ویژه نیز ملزم به حضور در این سامانه هستند. دلیل راه اندازی سامانه مودیان، حضور کلیه کسب و کارها و بررسی وضعیت مالیاتی آن ها بوده و به همین خاطر قوانینی در این زمینه تصویب شده است.

چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان نیستند؟

بر مبنای ماده 89 قانون اساسی برخی از کسب وکارها مشمول حضور در سامانه مودیان نیستند. با ارزیابی اهداف و دلیل راه اندازی سامانه مودیان می توان نوع کسب و کارهایی که باید در این سامانه حضور داشته باشند را مشخص کرد. همچنین مشاغل گروه سوم نیز در این سامانه صورتحسابی ارسال نمی کنند.

دلیل راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی شناسایی افراد معاف از مالیات نیز بوده و برای آن قوانینی تصویب شده است. بر اساس قانون 142 برخی خدمات و کسب و کارها در کشور ما معاف از مالیات هستند و به دنبال آن از ارسال صورتحساب در سامانه مودیان نیز معاف می شوند.

مطلب پیشنهادی: جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان مالیاتی

جمع بندی

در این بخش به بررسی علل استفاده از استفاده از سامانه مودیان و مفاهیم کلی آن در کشور پرداختیم. یک دلیل راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی شناسایی افراد مشمول پرداخت مالیات بوده و برای این منظور نیز از کلیه کسب و کارها برای شفاف سازی میزان مالیات آن ها خواسته شده تا تاریخ های تعیین شده صورتحساب های خود را در سامانه ارسال کنند. روش های صدور صورتحساب و ارسال آن در سامانه نیز به صورت کامل ارائه داده شده و همه کاربران به سادگی از این سامانه استفاده می کنند. شما می توانید از نرم افزارهای تخصصی که در این زمینه طراحی شدند برای استفاده ساده تر از قابلیت های سامانه مودیان بهره ببرید. این برنامه برای همه پلتفرم ها و دستگاه های هوشمند قابل اجرا خواهد بود.

همچنین یک حسابدار حرفه ای، باید با نرم افزار حسابداری، نحوه کار با آن و انجام فعالیت های مربوط به آموزش آن اشنا باشد زیرا این کار یکی از ضروریت هاست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما