جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان مالیاتی

جریمه عدم ارسال سامانه مودیان

جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان


فرار مالیاتی از جمله چالش هایی است که سازمان امور مالیاتی و دولت همواره با آن مواجه است. این امر که از سوی برخی از مودیان انجام می گیرد موجب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت به میزان قابل توجهی می شود و ممکن است فشار بیشتری را نیز بر مودیان دیگر تحمیل نماید. به همین دلیل دولت اقدام به تعیین جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان مالیاتی نموده است.

به منظور رسیدگی و رفع این مشکل دولت سعی دارد اقدامات مهمی انجام دهد که راه اندازی سامانه اینترنتی مودیان مالیاتی را می توان مهمترین آنها معرفی نمود. قانون پایانه های فروشگاهی در چند سال اخیر توسط قانون گذار تصریح و سامانه مودیان در بستر اینترنت تاسیس شده است.

طبق قانون پایانه های فروشگاهی برخی از مودیان مشمول این قانون باید در این سامانه ثبت نام نموده و وظایف قانونی خود را با توجه به آن در مهلت معین انجام دهند. ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان یکی از این وظایف قانونی است که در صورت نادیده گرفتن آن توسط مودیان، برای آنها جریمه در نظر گرفته خواهد شد. جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان چیست و دولت چه ضمانت اجرایی برای عملی شدن این قانون در نظر گرفته است؟ پاسخ این سوالات موضوعات مورد بحث در این مقاله است؛ اما نخست بهتر است با این سامانه بیشتر آشنا شویم.

سامانه مودیان مالیاتی

دولت به منظور کاهش وابستگی بودجه عمومی به درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های آن و به دنبال راه حلی برای افزایش بودجه عمومی کشور در چند سال اخیر قوانین سامانه مودیان مالیاتی را تهیه و تنظیم نمود. این سامانه که در بستر اینترنت طرح ریزی شده است توسط سازمان امور مالیاتی شکل گرفته است.

ارسال اظهارنامه مالیاتی، ثبت مشمولان مالیاتی، ارسال اطلاعات مرتبط با مالیات به سازمان مالیاتی و در نهایت دریافت این مستندات و اطلاعات از سوی سازمان مالیاتی کشور بخشی از اهداف راه اندازی این سامانه بوده است.

به عبارت دقیق تر می توان گفت سامانه مودیان مالیاتی به دولت در مورد جمع آوری مالیات مودیان و همچنین بدهی هایی که در این خصوص وجود دارد، کمک می کند. البته باید اضافه کنیم که این فرایند با امنیت کامل و به شیوه ساده تری انجام می گیرد. پرداخت مالیات از طریق این سامانه به راحتی امکان پذیر شده است.

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

 

پایانه فروشگاهی

پایانه فروشگاهی که در سامانه مودیان به آن اشاره شده است، هر وسیله ای است که امکان اتصال به اینترنت و شبکه پرداخت الکترونیکی و پرداخت در سامانه مودیان را داشته باشد. دستگاه های کارتخوان بانکی، رایانه و حتی درگاه های پرداخت الکترونیک همگی مثال هایی از پایانه های فروشگاهی هستند که می توانید از طریق آنها صورت حساب الکترونیکی خود را پرداخت کنید.

جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان

جریمه عدم ارسال سامانه مودیان

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

برای ارسال صورت حساب مالیاتی باید نخست در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنید. برای این منظور باید مراحل زیر را گام به گام طی کنید:

صورت حساب الکترونیکی چیست؟

در سامانه مودیان مالیاتی صورت حساب الکترونیکی برای مودیان صادر می گردد که شماره منحصر به فرد مالیاتی دارد. اطلاعاتی که در این صورت حساب موجود است در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور صورت حساب مالیاتی را با توجه به نوع کسب و کار مودی تنظیم و اعلام می کند. جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان نیز برای مودیان در نظر گرفته شده است.

ارسال صورتحساب در سامانه مودیان

اصلی ترین چالشی که در بین مودیان مطرح است ارسال صورت حساب مالیاتی و نحوه انجام آن می باشد. چرا که جریمه عدم ارسال سامانه مودیان در صورت نادیده گرفت ارسال صورت حساب می تواند اعمال گردد.

برای ارسال این صورت حساب مهلت معینی در نظر گرفته شده است که باید پس از ثبت نام و از طریق سامانه انجام بگیرد. در صورتی که خود مودی موفق به انجام این کار نشود می تواند از معتمد مالیاتی یا نرم افزار حسابداری برای ارسال صورت حساب کمک بگیرد.

ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده برای اجرای قوانین سامانه مودیان

به موجب قوانین پایانه های فروشگاهی مودیان مالیاتی موظف به رعایت مقررات می باشند. در این خصوص برای اجرایی شدن این قوانین سازمان امور مالیاتی کشور تمهیداتی اندیشیده است تا به عنوان ضمانت اجرای این قوانین محسوب شده و با متخلفین برابر قانون برخورد گردد.

آیا عدم عضویت در سامانه مودیان جریمه دارد؟

تمام مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و همچنین سامانه مودیان رایگان مالیاتی باید در سامانه ثبت نام کنند. در غیر این صورت مشمول جریمه عدم ثبت نام خواهند شد که به میزان 10 درصد از فروش آنها تعیین می گردد. و در صورتی که این مبلغ کم باشد جریمه دو میلیون تومان تعیین می گردد.

علاوه بر این در صورت تخلف، مودی متخلف از تمام معافیت ها محروم و نرخ صفر و مشوق های مالیاتی نیز برای وی لحاظ نخواهد شد.

جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان

جریمه عدم ارسال سامانه مودیان مالیاتی

جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان

در برخی از موارد ممکن است مودی مالیاتی در سامانه مودیان ثبت نام کند ولی برای صدور صورت حساب مالیاتی خود هیچ اقدامی ننماید. با این حالت نیز تخلف رخ داده و فرد مشمول جریمه عدم ارسال سامانه مودیان خواهد شد.

در این حالت نیز مودی یا باید 10 درصد از فروش خود را به عنوان جریمه پرداخت کند و یا دو میلیون تومان جریمه نقدی پرداخت نماید. البته در انتخاب میزان جریمه هر کدام را که مبلغ بیشتری داشته باشد را به عنوان جریمه تعیین می کنند.

درخواست دمو

 

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و مزایای آن

سامانه مودیان مالیاتی در کشورهای بسیاری اجرا می شود و می توان آن را جدیدترین روش برای برقراری ارتباط بین شهروندان و دولت دانست. استفاده و راه اندازی این سامانه مزایای بسیاری برای دولت و مودیان دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. شفافیت بیشتر مالیاتی: با ثبت اطلاعات مالی شهروندان در این سامانه دولت به راحتی می تواند به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشد. و به همین دلیل شفافیت بیشتری در خصوص مالیات بر درآمدها ایجاد می گردد.
  2. کاهش هزینه ها: حضور در دفاتر مالیاتی، ارسال مکاتبات و … همگی هزینه هایی را برای مودیان به دنبال خواهد داشت که با راه اندازه سامانه اینترنتی می توان این هزینه ها را کاهش داد.
  3. دقت و سرعت بیشتر: ارسال اطلاعات مالیاتی و مالی با استفاده از نرم افزار واسط سامانه مودیان به صورت آنلاین می تواند روند کار را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرد.
  4. عدم تقلب: ارسال آنلاین اطلاعات می تواند از تقلب به هنگام ارائه اطلاعات مالیاتی و مالی بکاهد.
  5. پرداخت راحت مالیات: سامانه مودیان توانسته است پرداخت مالیات را به شیوه راحت تر و سریع تری ممکن نماید. چرا که در هر زمانی قابل پرداخت می باشد.

جمع بندی

همان طور که می دانید در سیستم اقتصادی هر دولتی پرداخت دقیق و به موقع مالیات از سوی مودیان مالیاتی نقش بسیار مهمی دارد. بر همین اساس وضع قوانین مختلف به منظور راه حلی برای این مشکل می تواند به پرداخت به موقع مالیات کمک کرده و مانع از فرار مالیاتی مودیان شود.

تعیین جریمه عدم ارسال سامانه مودیان می تواند به عنوان ضمانت اجرایی این قوانین مطرح گردد که در هر کشوری وجود دارد. جریمه عدم ارسال صورتحساب سامانه مودیان می تواند مودیان متخلف را از تخطی از قوانین بازداشته. و آنها را ملزم به پرداخت مالیات در موعد مقرر نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما