آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان

ثبت نام سامانه مودیان

ثبت نام سامانه مودیان


راه اندازی سامانه مودیان، یکی از اقدامات دولت در جهت مقابله با فرار مالیاتی است. با تاسیس این سامانه، ثبت نام سامانه مودیان برای برخی از مودیان ضروری است؛ به گونه ای که در صورت بی توجهی به پرداخت مالیات، دولت با در نظر گرفتن ضمانت های اجرایی با آن مقابله خواهند کرد.

راهنمای جامع سامانه مودیان

با توجه به اینکه سامانه مودیان به تازگی تاسیس شده است، بسیاری از مودیان با نحوه ثبت نام و استفاده از سامانه آشنایی ندارند. این مساله موجب بروز مشکلاتی برای مودیان مالیاتی شده است. در این راستا نیاز به راهنمایی جامع، برای آشنایی با سامانه و نحوه استفاده از آن احساس می گردد. در این مقاله سعی خواهد شد تا آموزش ثبت نام سامانه مودیان به صورت مرحله به مرحله ارائه گردد. پس پیشنهاد می کنیم مطالعه این مقاله را تا انتها ادامه دهید.

ثبت نام سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان، کار چندان دشواری نیست و می توانید تنها با چند گام ساده این کار را انجام دهید. برای شروع، بهتر است قوانین سامانه را مطالعه کنید تا بیشتر با سامانه آشنا شوید. سپس برای ثبت نام، مراحل زیر را مرحله به مرحله اجرا کنید:

  • ثبت نام در سامانه
  • از مراکز صدور، گواهی امضاء الکترونیکی دریافت کنید.
  • وارد کارپوشه سامانه شده و شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنید.
  • به منظور صدور صورتحساب های الکترونیکی، شناسه کالا دریافت کنید.
  • ثبت نام خود را در سامانه کامل کنید.
آموزش ثبت نام سامانه مودیان

آموزش ثبت نام سامانه مودیان

حال که با مراحل ثبت نام به صورت تیتروار آشنا شدید، در ادامه در مورد آموزش ثبت نام سامانه مودیان و هر مرحله از آن، توضیحاتی ارائه می دهیم.

مرحله1: ثبت نام در نظام مالیاتی

ثبت نام سامانه مودیان بسیار ساده؛ اما متفاوت با سامانه های دیگر است. برای این منظور نه تنها باید احراز هویت کرده و کد ملی خود را ثبت کنید، بلکه باید ثبت نام مالیاتی خودتان را نیز قبلا انجام داده باشید. مودیان محترم می توانند پس از ثبت نام در سامانه، کارپوشه خود را مشاهده و به آن دسترسی داشته باشند.

فرآیند ثبت نام به این شکل است که با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیکی اداره مالیاتی کشور به آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir، می توانید از بخش سربرگ دریافت اطلاعات کاربری تشکیل پرونده دهید.

مرحله2: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

دریافت گواهی امضای الکترونیکی یکی از اصلی ترین پیش نیازها برای ثبت نام در سامانه است. برای دریافت این گواهی باید از طریق سایت gica.ir اقدام کنید. پس از ورود به سایت باید گزینه درخواست صدور گواهی امضاء الکترونیک را انتخاب و مراحل احراز هویت و ثبت نام را تکمیل کنید. در نهایت با کد رهگیری ارائه شده می توانید به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و توکن امضاء الکترونیکی خود را دریافت کنید.

مرحله3: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان

باید اشاره کنیم شناسه یکتای مالیاتی از یک کد 6 رقمی یکتا تشکیل شده است که برای هر حافظه مالیاتی، کد منحصر به فردی اختصاص داده می شود. شماره مالیاتی هر کدام از صورتحساب های الکتریکی، منحصر به فرد می باشد و می توان گفت شناسه یکتا مالیاتی نیز بخشی از رقم های آن را تشکیل خواهد داد.

پس از دریافت گواهی امضاء مالیاتی، کلید عمومی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید آن را در کارپوشه سامانه و در بخش شناسه یکتا حافظه مالیاتی وارد کنید. حالا می توانید شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت و با ارائه آن به یکی از دفاتر پیشخوان دولت، توکن سامانه را دریافت نمایید.

مرحله4: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

دریافت شناسه کالاها و خدمات را می توان آخرین پیش نیاز ثبت نام سامانه مودیان دانست. به عبارت دیگر این شناسه کدی یکتا است که به خدمات و یا کالاهای خاصی تعلق می گیرد. برای دستیابی به شناسه خدمات و کالاها می توانید از طریق سایت stuffid.tax.gov.ir سازمان امور مالیاتی اقدام کنید. لازم به ذکر است که شناسه کالاها و خدمات و همچنین شناسه یکتا حافظه مالیاتی به منظور ارسال صورتحساب های الکترونیکی ضرورت دارد.

مرحله5: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

در ادامه آموزش ثبت نام سامانه مودیان و تا به این مرحله می توان گفت تمامی پیش نیازهای ثبت نام انجام شده است. بنابراین به سادگی می توانید ثبت نام سامانه مودیان را تکمیل و نهایی کنید. برای این منظور به آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir مراجعه و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. اکنون به سادگی می توانید کد ملی، شناسه ملی و در نهایت کد تصویر امنیتی را درج کرده و وارد درگاه اینترنتی شوید.

بیشتر بدانید: مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

در این مرحله لازم است گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید. رمز عبور و همچنین نام کاربری به شماره همراهی که در سامانه وارد کرده اید، ارسال خواهد شد. با وارد کردن این مشخصات می توانید به کارپوشه خود در سامانه وارد شوید.

آموزش ثبت نام سامانه مودیان

آموزش ثبت نام سامانه مودیان

آموزش سامانه مودیان برای چه کسانی نیاز است؟

در ماده یک از قانون پایانه های فروشگاهی و در بند ج آن، آمده است:

«کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان هستند.»

با توجه به این بند می توان در پاسخ این سوال به دو گروه اصلی زیر اشاره کرد:

  • تمامی افراد حقیقی که مشاغل صنفی و یا غیرصنفی دارند.
  • تمامی افراد حقوقی شامل افراد حقوقی غیرتجاری و یا شرکت های تجاری

تمامی این افراد باید پس از فراخوان از سوی سامانه، ثبت نام خود را انجام دهند.

بیشتر بدانید: جرائم سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

بررسی آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان

زمان ثبت نام در سامانه مودیان با توجه به گروه های مختلف، متفاوت است. با این وجود تمامی مشمولان این سامانه می توانند به صورت داوطلبانه و پس از فراخوان سامانه برای ثبت نام اقدام کنند. آخرین زمان ثبت نام مشمولان این سامانه 01/10/1402 اعلام شده که لازم است پس از آن برای ارسال صورتحساب ها اقدام گردد.

ارسال آسان صورتحساب الکترونیکی با استفاده از نرم افزار حسابداری گیتی حساب

آموزش ثبت نام سامانه مودیان به صورت گام به گام در این مقاله برای راهنمایی مودیان ارائه شد. اما کار تمام نشده و ارسال صورتحساب الکترونیکی نیز ممکن است یکی از بحث های چالش برانگیز برای مودیان باشد. برای این منظور می توانید از نرم افزار حسابداری گیتی حساب استفاده کنید. این نرم افزار می تواند به سامانه مودیان متصل شده و برای ارسال فاکتورهای شما به کار رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما