پیدایش و گسترش حسابداری

پیدایش-و-گسترش-حسابداری

حسابداری به‌طور همزمان با انجام تجارت در تمدن‌های اولیه، ظهور کرد. هنگامی که انسان‌ها شروع به دادوستد با یکدیگر کردند، لیست محصولات خود را بر روی لوح‌های مخصوصی می‌نوشتند. ایرانیان باستان نیز با استفاده لوح‌های گلی، اقدام به حساب و کتاب دارایی‌های خود می‌کرده‌اند.در این مقاله شما با پیدایش و گسترش حسابداری اطلاعات خوبی را کسب خواهید کرد همراه ما باشید.

پدر علم حسابداری امروزی را می‌توان «لوکا پاچیولی» ایتالیایی دانست که در سال 1949 سیستم حسابداری مورد استفاده در شهر ونیز این کشور را به‌صورت شفاف و مفصل در روزنامه‌ها و مجلات منتشر شده، توضیح داد. سیستم‌های حسابداری امروزی بر پایۀ همان سیستمی که توسط «لوکا پاچیولی» ارائه شد، بنا شده‌اند.

سیستم اولیۀ ارائه شده یک سیستم ساده بود، که برای کسب‌وکارها و تجارت‌های کوچک آن زمان مناسب بود، اما با گذشت زمان، به‌ویژه پس از انقلاب صنعتی و پیدایش شرکت‌های مختلف و گسترش تجارت آن‌ها، نیاز به سیستم‌های پیچیده‌تر حسابداری حس می‌شد.

گسترش حسابداری در جهان

حسابداری در ابتدا در کشور اسکاتلند بال و پر گرفت. سپس در دهۀ 1800 شهر لندن، پایتخت مالی جهان نام گرفت. با گسترش تجارت‌ها و نیاز بیشتر به حسابداری حرفه‌ای و پیشرفته، در سال 1904 ابتدا در لندن و سپس در آمریکا انجمنی با عنوان «انجمن حسابداران لندن» و «انجمن حسابداران آمریکا»، متشکل از 8 نفر تشکیل شد. فعالیت این انجمن در راستای توسعۀ آموزش حسابداری و تبدیل شدن آن به یک حرفۀ اصلی بود. این انجمن پس از بارها تغییر نام، سرانجام نام «انجمن حسابداران رسمی» را برای خود برگزید.

درخواست دموی رایگان سامانه مودیان

جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست دموی سامانه مودیان تماس حاصل نمایید.

بیشتر بدانید: 7 ویژگی یک نرم افزار حسابداری خوب

تعریف حسابداری

حسابداری تعریف‌های متعددی دارد. برای مثال موسسۀ حسابداران آمریکا، حسابداری را این‌گونه تعریف می‌کند:

«حسابداری هنر ثبت، طبقه‌بندی، و خلاصه‌سازی اطلاعات مرتبط با پول، دارایی، معاملات و همۀ مواردی که ویژگی‌های مالی داشته و نیاز به تحلیل و تفسیر نتایج دارند، است.»

همان‌طور که در تعریف بالا نیز وجود دارد، حسابداری، علم جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌های مالی و معاملات مرتبط با آن‌هاست تا برای انجام پردازش، تفسیر و تحلیل، آماده شوند. وظیفۀ یک حسابدار دریافت این اطلاعات و تبدیل آن‌ها به گزارش‌های مالی معنادار، برای انتقال به صاحبان و سایر ذی‌نفعان یک سازمان است. تهیۀ این گزارش‌ها کاری بسیار حیاتی و مهم است، چراکه با توجه به آن‌ها یک سازمان یا تجارت می‌تواند مسیر خود را در جهت بهبود بازدهی، تغییر داده و یا مطابق با روال پیشین، تعیین کند.

نقش حسابدار در کسب‌وکارها بسیار مهم و تعیین‌کننده است. بنابراین در اکثریت کسب‌وکارها ترجیح بر این است تا از حسابداران با مهارت و دارای تجربه استفاده شود.

حسابداری یکی از حرفه‌هایی است که در تمامی تجارت‌ها و کسب‌وکارها کاربرد دارد. شما نمی‌توانید کسب‌وکاری بیابید که در آن از حسابداری استفاده نشود. هرچه یک تجارت و کسب‌وکار گسترش یابد، نیاز آن به حسابداری پیشرفته و انجام فرایندهای پیچیده‌تر حسابداری نیز افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید: ارسال صورتحساب مالیاتی توسط سامانه مودیان به صورت رایگان

تبدیل حسابداری به یک حرفۀ مستقل

تبدیل حسابداری به یک حرفۀ مستقل

حسابداری که به‌عنوان یک حرفۀ مستقل معرفی شد، برای آموزش بیشتر و بهتر افراد با عنوان حسابدار، در دانشگاه‌ها، موسسات و آموزشگاه‌های عالی، یک رشتۀ مجزا با عنوان حسابداری تعیین شد. امروزه افراد علاقمند به این رشته می‌توانند در دورۀ دبیرستان و یا دانشگاه به‌صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال کنند. سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به‌صورت آزاد انواع مختلفی از کلاس‌های حسابداری را در آموزشگاه‌های سرتاسر کشورر به علاقمندان ارائه می‌کند. افراد پس از گذراندن دوره‌های حسابداری می‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند.


بیشتر بخوانید: امکانات مورد نیاز نرم افزار حسابداری


نکتۀ قابل توجه این است که امروزه تنها داشتن دانش حسابداری به‌صورت تئوری، نمی‌تواند برای فرد شغل مناسبی مهیا کند. لازم است تا حسابداران علاوه بر آموزش تئوری این رشته، برای بالا بردن مهارت خود و افزایش شانس یافتن شغل مرتبط با آن، در دوره‌های آموزشی نرم‌افزارهای حسابداری شرکت کنند. همچنین گذراندن دوره‌های کارآموزی نیز برای افراد جوان‌تر توصیه می‌شود. دوره‌های کارآموزی علاوه بر آموختن مهارت لازم، تجربه‌ای از کار کردن در محیط کاری واقعی را برای افراد به‌ارمغان می‌آورد. به‌علاوه در رزومۀ کاری می‌تواند یک نکتۀ مثبت و همچنین سابقۀ کاری مرتبط محسوب شود.

اهمیت حسابداری

باید در نظر داشت که برخی از فعالیت‌های حسابداری به‌قدری پیچیده هستند که انجام آن‌ها توسط انسان می‌تواند تا ساعت‌های طولانی به درازا بکشد. طبیعی است که انجام این روندهای طولانی و پیچیده توسط انسان با خطا و اشتباه همراه می‌شود. چراکه هر چه ذهن انسان خسته‌تر شود، میزان کارایی و دقت او در انجام فرایندهای حساسی همچون کار با اعداد و محاسبات کاهش می‌یابد و در این زمان است که بیشتر خطاها روی می‌دهند. گاهی یک خطای کوچک در انجام محاسبات مالی می‌تواند به نتایج عجیب و دور از انتظاری تبدیل شوند. این خطاها می‌توانند در گزارش‌های نهایی ارائه شده دخیل شده و سرنوشت یک تجارت را به‌کلی عوض کنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه 5 نرم افزار محبوب سامانه مودیان

با توجه به اهمیت دقت در فرایندهای حسابداری و نتایج عدم وجود آن، انسان‌ها در پی راه چاره افتادند. پیشرفت تکنولوژی که در تمام زمینه‌های زندگی انسان امروز، تاثیر داشته، برای یافتن راه حلی مناسب جهت رفع اشکالات حسابداری نیز انسان را تنها نگذاشته است. با ظهور کامپیوترها و تولید نرم‌افزارهای مختلف، حسابداران با کمک برنامه‌نویسان اقدام به تولید نرم افزارهای حسابداری مختلفی کرده‌اند. این نرم‌افزارها با دقت بالا پیچیده‌ترین محاسبات و گزارش‌گیری‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند. با تولید نرم‌افزارهای مختلف حسابداری، سخت‌ترین کارهایی که پیش از آن باید توسط انسان‌ها و در مدت زمان بسیار طولانی انجام می‌شد؛ حالا به‌راحتی توسط نرم‌افزارها انجام می‌گیرد. علاوه بر دقت، سرعت زیاد نیز از مزایای استفاده از این نرم‌افزارها است.

کاربرد نرم‌افزارهای حسابداری

کاربرد نرم‌افزارهای حسابداری

کاربرد این نرم‌افزارها در جهان به‌سرعت فراگیر شد به‌طوری که امروزه دیگر بدون استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری، تجارتی انجام نمی‌گیرد. علاوه بر آن در قوانین مرتبط با امور مالی هر کشور تصویب شده است که گزاارش‌های مالی ارائه شده، باید از طریق استفاده از نرم‌افزارهای مالی تهیه شده باشد. وزارت اقتصاد و بیمه در ایران و وزارت‌خانه‌های مالی مربوط به کشورهای دیگر، در فواصل زمانی مشخص، نرم‌افزارهای حسابداری مورد تایید خود را تعیین می‌کنند. پس از آن تمامی کسب‌وکارها و تجارت‌ها لازم است تا با انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار حسابداری فعالیت خود را ادامه دهند.


بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار حسابداری


از آن‌جایی که کسب‌وکارها و تجارت‌ها تنوع زیادی دارند، نرم‌افزارهای حسابداری برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت هر تجارت، باید تنوع داشته باشند. برای مثال یک نرم‌افزار حسابداری تولیدشده برای فروشگاه‌ها، نمی‌تواند پاسخگوی موارد مورد نیاز یک شرکت واردات و صادرات باشد. بنابراین لازم است تا نرم‌افزارهای حسابداری متناسب با همۀ کسب‌وکارها تولید شده تا یک سازمان بتواند کلیۀ فعالیت‌های مالی خود را با استفاده از یک نرم‌افزار انجام دهد.

درخواست دمو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما