حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی

حسابداری مالی


حسابداری مالی یکی از شاخه‌های رشتۀ حسابداری است که برای بررسی امور مالی در مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف مورد نیاز است. از این گرایش حسابداری برای ثبت، بایگانی و تحلیل داده‌های مالی تجارت‌ها و کسب‌وکارها استفاده می‌شود. این داده‌های اطلاعاتی، به‌صورت گزارش‌های مالی از معاملات تجاری انجام شده در دوره‌های مختلف زمانی، تهیه شده و برای اعضای مدیریت، سهامداران و ذی‌نفعان شرکت یا کسب‌وکار ارائه می‌شوند. گزارش‌های مالی از قبیل ترازنامه‌ها و آمار هزینه‌های تجاری و همچنین سود و زیان‌های معاملات در تعیین کلی روند کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله قصد داریم تا با بیان نحوۀ عملکرد حسابدار مالی در یک کسب‌وکار، به راه کمک کردن گزارش‌های تهیه شده برای تعیین مسیر یک کسب‌وکار، بپردازیم.

تعریف حسابداری مالی

حسابداری مالی همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، به انجام فعالیت‌هایی درخصوص امور مالی کسب‌وکار می‌گویند که به جمع‌آوری، دسته‌بندی، بایگانی داده‌های مالی پرداخته و مطابق با این داده‌ها گزارش‌های مالی متناسب در دوره‌های زمانی معین، تهیه می‌شود.

در این گزارش‌ها، به جزییات مالی معاملات و فعالیت‌های مالی شرکت و کسب‌وکار پرداخته می‌شود تا در راستای اهداف اصلی آن کسب‌وکار انجام شود و بر اساس گزارش‌های آماری تهیه شدۀ سود و زیان شرکت، روند فعالیت آن تغییر کرده و یا به‌صورت سابق ادامه پیدا کند.


بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار حسابداری


اهمیت حسابداری مالی در کسب و کار

حال که با نقش حسابداری مالی در کسب‌وکارها آشنا شدید، برای دریافت اهمیت و لزوم وجود این نوع از حسابداری در کسب‌وکارها، در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید.

وجود حسابداری مالی از آن جهت در یک سازمان مهم است که با استفاده از آن می‌توان، علاوه بر تعیین روند فعالیت‌های سازمان و سوگیری روبه رشد و رسیدن به اهداف آن، در ایجاد فعالیت‌های ضد قانون و مغایر با مقررات تعیین شده عمل نمود. همچنین هنگام پیش آمدن مشکلات حقوقی و یا شکایت‌هایی علیه سازمان، وجود گزارش‌هایی از فعالیت‌های مالی شفاف و دقیق، بسیار مهم است.

در هنگام فروش سهام یک سازمان و همچنین اضافه شدن یک سرمایه‌گذار به شرکت، وجود گزارش‌های مالی معین و دقیق می‌تواند تاثیرات مثبتی در تشویق انجام این فعالیت‌ها باشد.

گزارش‌های مالی معین و مطابق با واقعیات در هنگام دریافت وام و مزایای دیگر از بانک مورد نیاز خواهد بود، علاوه بر آن سازمان‌ها و افرادی که برای شرکت کالا تهیه کرده و یا خدماتی انجام می‌دهند، باید از گزارش‌های مالی آن آگاه باشند.

حسابدار مالی کیست؟

حسابدار مالی کسی است که بر صورت‌های مالی نظارت می کند و صورت‌های مالی را ثبت و ساماندهی می‌ کند و گزارش کارهای انجام شده را به مدیریت ارائه می‌دهد.

چهار صورت‌های مالی اساسی چیست؟

صورت‌های مالی انواع مختلفی دارند که چهار مورد از آن‌ها، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین صورت‌های مالی به حساب می روند و کاربرد بیشتری دارند. چهار صورت های مالی اساسی عبارت‌‌‌اند از:

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی: 

ترازنامه وضعیت مالی یک شرکت را در لحظه‌‌‌ای از زمان نشان می‌دهد و از روی ترازنامه می‌توان فهمید یک شرکت چه میزان دارایی، بدهی و چه میزان سرمایه دارد. در صورت وضعیت مالی باید جمع دارایی‌ها با مجموع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام با هم برابر باشند.

صورت مالی سود و زیان:

 به طور کلی صورت مالی سود و زیان میزان درآمد، هزینه‌ها و سود یا زیان یک شرکت را برای یک دوره‌‌‌ی زمانی مشخص، نشان می‌دهد. با استفاده از صورت مالی سود و زیان می‌توان فهمید که یک شرکت در مسیر سوددهی است یا باید در استراتژی‌های مالی آن تجدیدنظر کرد.

 صورت مالی جریان وجوه نقد:

 ورود و خروج جریان وجوه نقد یک شرکت را که به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های عملیاتی و فعالیت‌‌‌های تأمین مالی در یک بازه‌ی زمانی مشخص روی می‌دهد را نشان می دهد.

حسابداری مالی چگونه به سازمان کمک می‌کند؟

    • با تهیه و بررسی گزارش‌های مالی، وضعیت دقیق سازمان در مسیر اهداف به‌خوبی بررسی شده و برای ادامۀ مسیر تصمیمات مهمی گرفته شود.

    • با توجه به هزینه‌ها و بودجه، گزارش‌های سود و زیان و برنامه‌های دقیق از معاملات، وضعیت سازمان از نظر مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سود و درآمد خالص سازمان محاسبه شده و پرداختی‌ها مطابق با اصول انجام می‌گیرد.

    • علاوه بر استفاده از گزارش‌های مالی گذشته برای تعیین عملکرد و بازدهی سازمان، چشم‌انداز و افق پیش روی آن نیز با استفاده از حسابداری مالی مشخص خواهد شد.

وظایف حسابداران مالی

وظایف حسابدار مالی 

این سمت وظایفی را در یک سازمان بر عهده دارد به‌شرح زیر هستند.

    • جمع‌آوری اسناد و مدارک سازمان

    • اطمینان از صحت و تطابق اطلاعات وارد شده در اسناد

    • دسته‌بندی اسناد و مدارک به‌صورت مرتب

    • جمع‌آوری اطلاعات و امضاهای لازم در اسناد و مدارک

    • دریافت تاییدیه‌های لازم برای هر مدرک با توجه به دستورالعمل‌ها

    • ایجاد لیست حقوق‌ها و دستمزد پرداختی برای کارکنان

    • طراحی کدینگ سیستم مرتبط با حسابداری مطابق با استانداردهای تعریف‌شده

    • تهیه لیست بیمه برای کارکنان

    • تنظیم موارد مشمول مالیات

    • تعیین و تنظیم حساب‌های بانکی و تراز آن‌ها

    • تعیین پایان دوره‌های حساب مالی و بستن همۀ فعالیت‌های مالی، اسناد و مدارک مرتبط با آن در پایان هر دوره

    • تهیه و بایگانی گزارشات مالی مربوط به سال مالی در پرونده‌های مشخص

    • مشاوره و ارائۀ راهکارهای مالی در مورد روند فعالیت سازمان با مدیران و صاحبان شرکت


بیشتر بخوانید: امکانات مورد نیاز نرم افزار حسابداری


آینده شغلی حسابداری مالی در ایران

فرصت‌های شغلی یک حسابدار در کشور ما بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. در کشور ما از کوچکترین موسسه گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور، حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی، به حسابدار نیازمند هستند.

حسابدار مالی شخصی است که علاوه بر تحصیل و داشتن دانش کافی در زمینۀ حسابداری مالی، بتواند وظایف ذکر شده در بالا را به‌خوبی انجام داده و وضعیت مـالی سازمان را در تمامی دوره‌های زمانی، کنترل کرده و با تهیۀ گزارش‌های صحیح و کاربردی، مدیران سازمان را در جهت حفظ منافع شرکت و همچنین افزایش سود و بازدهی در عمکرد آن یاری کند.

علاقمندان به این رشته می‌توانند بدون داشتن نگرانی از بازار کار در این رشته به تحصیل بپردازند، چرا که همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، تمامی کسب‌وکارها و مشاغل به حسابداری و حسابداری مالی برای بررسی عملکرد مالی خود در دوره‌های مختلف زمانی نیاز دارند؛ این مورد موجب می‌شود تا همیشه بازار کار برای رشتۀ حسابداری مالی گرم باشد و فرد نگرانی از بابت بیکار ماندن نخواهد داشت.

برای موفقیت در رشتۀ حسابداری مالی لازم است تا فرد علاوه بر داشتن دانش تئوری مناسب، به‌صورت عملی نیز مهارت‌های خود را سنجیده و همچنین با تقویت آن‌ها به افزایش شانس استخدام و یافتن کار کمک کند.

یکی از عواملی که در زمینۀ استخدام رشته‌های حسابداری و همچنین گرایش حسابداری مالی بسیار مهم است، توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف این رشته می‌باشد. با توجه به این‌که هر یک از مشاغل و کسب‌وکارها ممکن است از نوع متفاوتی از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کنند و همچنین تنوع نرم‌افزارهای حسابداری، فرد باید با توجه به محلی که قصد دارد استخدام شود، آموزش دیده و نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب نماید.

همچنین بخوانید : سیستم مودیان رایگان

انواع روش‌های انجام حسابداری مالی

انواع روش‌های انجام حسابداری مالی

حسابداری مالی در سازمان‌ها به دو روش کلی انجام می‌گیرد: روش نقدی و روش تعهدی.

در روش نقدی، برای انجام معاملات و فعالیت‌های سازمان، پول نقد استفاده و جابه‌جا می‌شود.

روش تعهدی، بیشتر معاملات در قبال تعهد سازمان‌ها برای انجام فعالیت‌ها صورت می‌گیرد و پول نقد جابه‌جا نخواهد شد.

در حالت کلی روش نقدی یکی از زیرمجموعه‌های روش تعهدی نیز محسوب می‌شود. بیشتر معاملات مالی سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان‌ها و مشاغل بزرگ از روش تعهدی انجام می‌شود.

با توجه به مطالبی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت به اهیمت و ضرورت وجود این سمت در بسیاری از مشاغل و سازمان‌ها پی بردیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما