بهترین نرم‌افزار حسابداری

بهترین نرم‌افزار حسابداری

بهترین نرم‌افزار حسابداری


امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار و تجارتی، قسمت مالی آن‌ها است. همان‌طور که می‌دانید مدیران و مسئولان بخش مالی در هر کسب‌وکاری لازم است تا پس از گذشت مدت معینی، اطلاعاتی را درخصوص وضعیت و گردش مالی آن، به صاحبان و سهامداران آن تجارت ارائه دهند. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، کم‌کم نرم‌افزارهای حسابداری نیز پا به عرصۀ وجود گذاشتند. استفاده از این نرم‌افزارها مزایای متنوعی دارد که در ادامۀ این مقاله به بررسی بهترین نرم افزار حسابداری می‌پردازیم.

انجام فعالیت‌های حسابداری و مدیریت مالی توسط انسان‌ه،ا همواره دارای مشکلاتی همچون امکان بروز خطاهای محاسباتی، عدم امکان کنترل فرایندها، سرعت پایین و غیره بوده است. با پیدایش نرم‌افزارهای حسابداری، علاوه بر رفع مشکللات پیشین، امکان انجام محاسبات و فعالیت‌های پیچیده نیز مهیا شده است.

علاوه بر آن مطابق با پیشرفت‌های روز در تمامی زمینه‌ها، لازم است شرکت‌های تولید نرم‌افزارهای حسابداری برای پوشش نیازهای جدید در تجارت‌ها و کسب‌وکارها، از این تغییرات آگاه بوده و اصلاحاتی را در نرم‌افزارهای خود ایجاد کنند تا در بازار پر رقابت امروزی، مشتریان خود را از دست ندهند.

در ابتدا لازم است تا به این سوال که نرم‌افزار حسابداری چیست و چه کاربردهایی دارد، پاسخ بدهیم و در ادامه به معرفی بهترین نرم‌افزار حسابداری می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: 7 ویژگی یک نرم افزار حسابداری خوب

نرم‌افزار حسابداری چیست؟

نرم‌افزار حسابداری برنامه‌ای اجرا شده روی کامپیوتر است که در واقع نقش یک دستیار با دقت بالا را برای حسابدارها و مدیران مالی اجرا می‌کند. نقش این نرم‌افزار این است که داده‌های خام تهیه شده در هر تجارتی را به‌عنوان ورودی دریافت می‌کند و با انجام پردازش اطلاعات و محاسباتی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است، نتیجۀ نهایی و داده‌های مورد استفاده را به حسابدار تحویل می‌دهد.

علاوه بر دقت در انجام پردازش اطلاعات مالی، این نرم‌افزارها سرعت و بازدهی انجام این عملیات را که در گذشته به‌صورت دستی و سنتی انجام می‌شد نیز، به‌طرز قابل توجهی افزایش داده است.

از آن‌جایی که حسابداری در یک سازمان بخش‌های مختلفی دارد، یک نرم‌افزار حسابداری باید شامل قسمت‌های مختلفی باشد که امکان مدیریت مالی را در همۀ بخش‌ها پوشش دهد. برای مثال حقوق و دستمزد، حساب‌های دریافتی و حساب‌های پرداختی هر یک باید ماژول خاص خود را در نرم‌افزار حسابداری داشته باشند.

با توجه به وسعت داده‌ها و پردازش‌های متفاوت مورد نیاز در قسمت مالی کسب‌وکارها و تفاوت هر تجارت با دیگری، بهترین نرم‌ افزار حسابداری، نرم‌افزاری است با کارکردهای متنوعی تولید شود تا تمامی موارد مورد نیاز در زمینه‌های مالی را پوشش دهند. به جز کارکردهای تخصصی هر نرم‌افزار حسابداری که آن را برای یک گروه ویژه مناسب می‌کند، این نرم‌افزارها کارکردهای عمومی و مشابه به یکدیگر نیز دارند. برای مثال تمام نرم‌افزارهای حسابداری پردازش داده، ثبت و ذخیرۀ اطلاعات، سیستمی کردن پردازش و گزارش‌گیری را انجام می‌دهند.

علت الزام استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری

علت الزام استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری دیگر یک گزینه و انتخاب محسوب نمی‌شود، بلکه یک الزام است. زیرا علاوه بر نیازهای جدید و محاسبات پیچیده‌ای که تنها با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری امکان‌پذیر است، از نظر سازمان‌های نظارتی نیز دیگر گزارش‌هایی با الگوی قدیمی و سنتی قابل‌قبول نیست. سازمان‌های نظارتی در همۀ زمینه‌ها باید یک چهارچوب و قاعده‌ای را تعیین کرده و تمامی سازمان‌های وابسته ملزم به پیروی از قوانین آن‌ها هستند. وزارت اقتصاد و بیمه نیز در اطلاعیه‌های خود در زمان‌های مشخص، نرم‌افزارهای حسابداری مورد تایید را اعلام می‌کند و کلیۀ شرکت‌ها، تجارت‌ها کسب‌وکارها باید مطابق با آن‌ها گزارش مالی خود را ارائه دهند.

استفاده از این نرم‌افزارها علاوه بر مزایای گفته شده، موجب تسهیل نظارت و کنترل داده‌ها و فرایند گزارش‌گیری می‌شود.

با استفاده از بهترین نرم‌ افزار حسابداری، می‌توان از امنیت داده‌ها و گزارش‌های مالی با ذخیرۀ اطلاعات در چندین سرور نیز اطمینان حاصل کرد که حوادث فیزیکی نمی‌توانند موجب از دست رفتن آن‌ها شوند.

دسته‌بندی نرم‌افزارهای حسابداری

نرم‌افزارهای حسابداری با توجه به کارکرد اصلی خود به به چهار دستۀ کلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی
  • نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی
  • نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی
  • نرم‌افزارهای حسابداری صنفی

هر یک از این موارد با توجه به نام آن‌ها مناسب برای فعالیت‌های مالی هر دسته هستند.

از بهترین نرم‌افزارهای حسابداری که بسیاری از فعالیت‌ها و نیازهای مالی و حسابداری را پوشش می‌دهد، می‌توان به نرم‌ افزار حسابداری «گیتی حساب» اشاره کرد. این نرم‌افزار امکانات و مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. با استفاد از نرم‌افزار حسابداری «گیتی حساب»، در هر تجارت و کسب‌وکاری می‌توانید کلیۀ نیازهای خود را پوشش دهید و از محیط حرفه‌ای طراحی شده در آن برای تسهیل هرچه بیشتر فرایند گزارش‌گیری مالی لذت ببرید.

در ادامه بخوانید: سامانه مودیان مالیاتی رایگان

کاربردهای نرم‌افزار حسابداری گیتی حساب

کاربردهای نرم‌افزار حسابداری گیتی حساب

  • امکان تعریف شرکت با سال‌های مالی نامحدود
  • امکان ایجاد کدینگ حسابداری و انبار یکپارچه و یا مستقل در سال‌های مختلف
  • امکان گزارش‌گیری از سال‌های مالی مختلف و از تاریخ مورد نظر در آن سال مالی در تمامی گزارشات بدون نیاز به تغییر سال مالی حاضر
  • سیستم ثبت و گزارش‌گیری عملکرد بازاریاب‌ها به‌صورت جامع و متنوع در فاکتورها (براساس فاکتور، شخص بازاریاب و یا به‌صورت ترکیبی)
  • ثبت بی‌نهایت بازاریاب در فاکتورها بدون محدودیت بر اساس درصد بازاریابی و مبلغ ثابت
  • امکان گزارش‌گیری تلفیقی و یا تفکیکی از یک مشتری در کدهای تفضیل مختلف
  • امکان گروه‌بندی مشتریان در ثبت و تهیه گزارشات بر اساس گروه خاص (مثال: گروه‌بندی مشتریان بر اساس منطقۀ فعالیت آن‌ها)
  • امکان تعریف مراکز هزینه و درآمد نامحدود و الزام استفادۀ آن در کلیۀ اسناد در صورت استفاده نمودن از مرکز هزینه و نیز تهیۀ گزارشات متنوع از یک یا چند مرکز هزینه
  • امکان ثبت اسناد ارزی و تهیه گزارشات متنوع ارزی
  • امکان دسترسی به چاپ و تهیه گزارشات در تمامی فرم‌ها و قسمت‌های مختلف برنامه با کلید، ساخت و طراحی گزارشات متنوع توسط خود کاربر در محیطی آسان و کاملا حرفه‌ای در تمامی گزارشات
  • امکان استفاده و ثبت سیستم‌های خرید و فروش و خزانه‌داری و سایر موارد در ثبت سند حسابداری بدون نیاز به خروج از فرم ثبت سند با رعایت موارد امنیتی بدون اختلال در ثبت اطلاعات
  • امکان استفاده از ثبت شناسۀ سند جهت جلوگیری از به‌هم ریختگی اسناد هنگام مرتب نمودن
  • امکان استفاده از گزارشات دیگر قسمت‌ها به واسطۀ کلیدهای میان‌بر بدون خروج از فرم در حال استفاده
  • امکان ذخیره نمودن 82 فرمت مختلف از تمامی گزارشات و فرم‌ها
  • امکان قالب‌بندی و گزارش‌گیری توسط کاربر و ذخیره و بازیابی گزارش دلخواه
  • امکان انتخاب و یا عدم انتخاب ستون‌های مورد نظر در گزارشات جهت نمایش در جدول گزارش

این موارد تنها تعدادی از کاربردهای نرم‌ افزار حسابداری «گیتی حساب» را نشان ‌می‌دهد. علاوه بر کاربردهای ذکر شده، نرم‌افزار «گیتی حساب» امکاناتی چون ثبت و ویرایش کاربران، حق دسترسی کاربران، ارسال پیامک، ارسال  پست الکترونیکی، دفترچه تلفن، ماشین حساب، تقویم، دفتر یادداشت و موارد دیگری را برای کاربران خود مهیا کرده است که می‌توان آن را با عنوان بهترین نرم‌افزار حسابداری معرفی کرد.

مطلب پیشنهادی: امکانات مورد نیاز نرم‌افزارهای حسابداری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهآموزشمحصولاتتماس با ما